عناوین

نماز عبادی ـ سیاسی جمعه تهران ـ آذر ۱۴۰۰

Share on print
چاپ
Share on email
ارسال

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْللْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

خطبه اول

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفسِی بِتَقْوَى اللَّهِ».[۲]

پروردگار عزیز در سوره مبارکه تغابن چنین دستور فرمود: «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُم»،[۳] تقوا اولاً مبارزه با دشمن داخلی است، ثانیاً مبارزه با دشمن خارجی است، لذا همان تعبیری که خدای متعال به امت اسلامی و نیروهای دفاعی کشور اسلامی صادر فرموده است، «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ»،[۴] می‌فرماید: حد ساماندهی تجهیزات دفاعی و توسعه صنعت نظامی و تحکیم موقعیت بازدارنده‌ی جنگی برای شما این است که «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ»، لذا تعبیرِ «مَا اسْتَطَعْتُمْ» دارد، اینطور نیست که ما بنشینیم و تماشا کنیم و دشمن ما هر روز یک ابزار مرگ جهانی را بعنوان یک وسیله ارعاب در مقابل ما قرار بدهد، «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ»، تا آنجایی که استعداد دارید، توان دارید، می‌توانید، شما در برابر دشمن دست برتر داشته باشید، «أَعْدَى عَدُوِّکَ نَفْسُکَ اَلَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ»،[۵] خطر این نفس أمّاره، این نفس سرکش، این غرایز افسارگسیخته، این نفس شرور، این نفس زیاده‌خواه، این نفس وسوسه‌گر از استکبار بیرونی یقیناً بیشتر است، در رذالت و خباثت امریکا، اسرائیل و منافقین حرفی نیست، آن‌ها جبهه ما را حساس کردند و ما بحمدالله هم شهدایمان به موقعیت نوری دست یافتند و جلوه خدا شدند و هم کشور ما برای مقابله با آن‌ها بحمدالله به صنعت نظامی در حد محیرالعقولی دست یافت که امروز کشور ما مقتدرترین کشور در منطقه است و در جهان هم موقعیتی دارد که هیچ قدرتی اجازه حمله به ما را به خودش نمی‌دهد.

اما نفس أمّاره؛ آیا ما برای کنترل نفس، برای بازدارندگی غرایز، ثروت‌اندوزی، ریاست‌طلبی، جاه‌طلبی و غرایزی که ما را در برابر هم قرار می‌دهد، آیا در حد استطاعتمان به خطرات درونی توجه کرده‌ایم؟

خدای متعال از ما می‌خواهد «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُم»، همانگونه که برای صهیونیست‌ها و تکفیری‌ها و تروریست‌ها و استکبار آدم‌کش و داعش حساب باز کرده‌اید، برای خطر درونی خودتان هم با همان حساسیت مراقب و مواظب باشید، در سنگر تقوا مستقر بشوید، با اسلحه ایمان با چیزهایی که ابدیت و برزخ و قیامت شما را در مخاطره قرار می‌دهند مقابله کنید.

ادامه تفسیر سوره مبارکه حمد

در خطبه اول توفیق جرعه‌نوشی از چشمه جوشان سوره مبارکه حمد بودیم، به این فراز این سوره مبارکه که هر روز حداقل ده مرتبه میهمان این سوره هستیم و بر سر سفره پذیرایی خدای متعال در متن نمازمان از این سوره مبارکه بهره می‌بریم، «اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ».[۶]

در ارتباط با هدایت مطالبی به محضر شما بزرگواران تقدیم شده است، در این فرصت عرضه می‌داریم که هدایت ما یک هدایت ابتدایی است، قانون هدایت عمومی عالم شامل حال ما هم شده است، ما از نظر جسمی، از نظر نیازهای طبیعی، از نظر دستگاه‌های گیرنده و فرستنده و نوع ارتباطات، خدای متعال مانند گیاه و آهوان بیابان و پرندگان آسمان، در جسم ما هم، در درون، بدون اینکه ما فعل و انفعالی انجام بدهیم، قلب کار خود را می‌داند، کبد مسئولیت خود را بخوبی ایفاء می‌کند، سلسله اعصاب ما در یک مسیر منظمی به ما سرویس می‌دهد. این هدایت هدایت عمومی است، ما هم در بُعدِ جسمی‌مان از این هدایت برخوردار هستیم.

علاوه بر این هدایت یک هدایت عمومی تشریعی خدای متعال برای ما موهبتی و منّتی… طلبی از خدای متعال نداشته‌ایم، ولی خدای متعال آدرس بهشت را در اختیار ما قرار داده است، خدای متعال آدرس خودش را در اختیار ما قرار داده است، خدای متعال آدرس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین را در اختیار ما قرار داده است. شما در زیارت عاشورا خطاب به سالار شهیدان حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه عرضه می‌دارید: «یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلی اللَّهِ وَ اِلی رَسُولِهِ وَ اِلی امیرِالْمُؤْمِنینَ وَ اِلی فاطِمَهَ وَ اِلَی الْحَسَنِ‌ وَ اِلَیْکَ بِمُوالاتِکَ»،[۷] بین ما خدا فاصله است، بین ما و مقام و رتبه رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و نبوّت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و ولایت اولیاء الله و نور انوار عرشی فاصله وجود دارد، ما آدرس لازم داریم تا با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم وصل بشویم، به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه مرتبط بشویم، در ساحت پذیرایی مادرمان حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها قرار بگیریم. امام حسن مجتبی صلوات الله علیه دری از ابواب رحمت خدای متعال است و خود حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه باب الله هستند، باب المعرفه و باب المحبه و باب الجهاد و باب الفضائل هستند، ما برای رسیدن به این دروازه‌ها آدرس لازم داریم و باید این آدرس را پیدا کنیم تا به او برسیم.

خدای متعال این آدرس را با ارسال رسل و انزال کتب و رسالت اوصیاء و سفراء در اختیار عموم بشر قرار داده است، «ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ»[۸] است، اما در آیه دیگر «هُدًى لِلنَّاسِ»[۹] فرموده است، خدای متعال خورشید را برای همگان مأموریت داده است که نورافشانی کند، حال یک کسی در‌ها را بسته است و پرده‌ها را انداخته است، نور در فضای زندگی او روزنه‌ای ندارد، خود او مقصر است، نور خورشید عالم را گرفته است، دین الهی همینطور است، مَثَل دین الهی مَثَل خورشید است، بر همگان می‌تابد ولی کسانی حجاب‌های باطنی دارند و نور هدایت به خانه‌ی قلبشان نمی‌تابد، این هدایت هدایت ابتدایی است، «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَهٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا * إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا».[۱۰]

در مقابل هدایت ابتدایی، هدایت تشریعی ابتدایی، یک هدایت تشریعی و تکوینی پاداشی هست، اگر کسی به ندای خدا لبیک گفت، به ندای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم لبیک گفت… چه فرهنگ زیبایی است که در حرم امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و حرم حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه که زائران وقتی به آنجا می‌رسند «لبیک» می‌گویند… آن‌ها ما را صدا می‌زنند، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم جارچی خدای متعال است، آمده است تا قافله‌ی دل‌ها را به سوی جانان حرکت بدهد که ما در مسیر حرکت به سوی مقصد اعلی به خدای متعال برسیم، به توحید ذاتی نائل آییم، در توحید صفاتی متمکن بشویم، توحید افعالی زندگی ما را دم به دم در تمام کارها خدای متعال را ببینیم، اراده‌ی خدای متعال را قاهر بر همه‌ی اراده‌ها تشخیص بدهیم، خدای متعال ما را صدا زده است که بیایید، بالا بیایید، شما در دره قرار گرفته‌اید، شما در چاهی هستید که یوسف را در آن چاه انداختند، یوسف روح شما، یوسف جان شما، یوسف فطرت شما هم زندانی است، بالا بیایید، خودتان را از چاه نفس بالا بکشید. وقتی ما به خدای متعال «لبّیک» می‌گوییم، «رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِیًا یُنَادِی لِلْإِیمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَکَفِّرْ عَنَّا سَیِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ»،[۱۱] اگر ما به ندای سفرای الهی، هدایتگران، اطباء روحانی و اخلاقی لبّیک گفتیم و دنبال ندای آن‌ها را گرفتیم، رد پای آن‌ها را در مسیر خودمان قرار دادیم، خدای متعال به ما وعده داده است، «اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ»،[۱۲] خدای متعال به ما یک حیاتی می‌دهد، به ما یک زندگی می‌دهد که این زندگی با زندگی حیوانی تفاوت دارد، این زندگی با زندگی گیاهی و طبیعی خیلی تفاوت دارد، این زندگی زندگی خلیفه اللهی است، این زندگی زندگیِ عرشی است، این زندگی زندگیِ یک قماش است، زندگیِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین است که «أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ».[۱۳]

در این راستا مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه به همه کسانی که از ایشان مطالبه استاد می‌کردند، عده‌ای از جوان‌ها که پای صحبت‌های عرفانی می‌نشینند با یک پیامی از پدر مرحوم آیت الله آمیرزعلی آقای قاضی اعلی الله مقامه الشّریف یا خود ایشان دریافت کرده بودند که ایشان فرموده بودند اگر کسی نیمی از عمر خود را هزینه کند تا دستی به یک رهیافته‌ی راهنمایی پیدا کند، پیر طریقت و مرشد و دلبری پیدا کند که دل او را با خدای او مرتبط کند می‌ارزد، از این جهت همه به دنبال استاد هستند، همه به دنبال اهل باطن هستند، همه به دنبال عارف هستند، که امام خمینی اعلی الله مقامه الشّریف عارف بودند، آیت الله بهجت اعلی الله مقامه الشّریف عارف بودند، رهبر بزرگوار ما جزو دلدادگان مسلّم حضرت حق و اولیای الهی هستند و همه عارفان نسبت به ایشان ارادت و علاقه دارند، این‌هایی که راه را علاوه بر ظواهر، یک چیزیشان می‌شود، باید از این‌ها راه را جستجو کرد و راهبر و راهنمایی را هم مطالبه کرد، اما آقای بهجت اعلی الله مقامه الشّریف بجای اینکه بفرمایند شما به دنبال استاد بروید، می‌فرمودند شما راه را پیدا کنید، اگر در خط باشید استاد هم سراغ شما را می‌گیرد، بعد این حدیث را می‌خواندند: «مَنْ عَمِلَ بِمَا یَعْلَمُ عَلَّمَهُ اَللَّهُ مَا لَمْ یَعْلَمْ»،[۱۴] این هدایتِ پاداشی است، این هدایتی است که خدای متعال به هر کسی که لبیک گفت و در خط آمد، بناست یک چیزی بدهد، شما که به نماز جمعه می‌آیید خدای متعال هوای شما را دارد، همینطوری نیامده‌اید، شما را آورده است که چیزی به شما بدهد، آن ثواب حج نقد است، بالاتر از این‌ها در این جماعات مورد لطف خدا و کرامت حق قرار می‌گیرند. «مَنْ عَمِلَ بِمَا یَعْلَمُ عَلَّمَهُ اَللَّهُ مَا لَمْ یَعْلَمْ»، هر کسی به آن چیزهایی که می‌داند عمل کند، خدای متعال یک سِرّ و نور و روحی به ما می‌دهد، یک ملکی در اختیار ما قرار می‌گیرد، بدون اینکه خودمان متوجه باشیم، که آن یک زندگی جدیدی برای ما پیش می‌آورد، «مَنْ عَمِلَ بِمَا یَعْلَمُ عَلَّمَهُ اَللَّهُ مَا لَمْ یَعْلَمْ»، علمی که در کتاب‌ها نیست، در این تریبون‌ها بدست نمی‌آید، خدای متعال در خلوت‌سرای جان شما یک علم و نور و راز و دانش و بصیرتی را قرار می‌دهد.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم * قُلْ أَعُوذُ بِرَ‌بِّ النَّاسِ * مَلِکِ النَّاسِ * إِلَهِ النَّاسِ * مِن شَرِّ‌ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ * الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ‌ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّهِ وَالنَّاسِ».[۱۵]

خطبه دوم

«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمینَ اللّهُمَّ صَلِّ وَ سلّم عَلَی سَیِّدِ أَنْبِیَائِکَ ‏وَ أفضَلِ رُسُلِکْ سَیِّدِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَی سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ أمیرِ المُؤمِنینِ عَلِیِّ بنِ أَبِی طَالِب وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَهِ فَاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَی سِبْطَیِن نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ سِیِّدی شِبَابِ أَهلِ الجَنَّهِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ وَ صَلِّ عَلَی سادات  الْمُسلّمینَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ الزکی وَ الخلفِ الصالح حجتِک القَائِمِ اُمنائِک فی بِلادک».

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفسی بِتَقْوَى اللَّهِ». بندگان خدا! خوبان عالم! دلدادگان به خدا! رونق‌دهندگان به شعائر اسلامی! کسانی که افتخار دارید میهمان خدای متعال باشید! ای همه‌ی ملّت ایران! ای همه‌ی مؤمنین عالم! شما را و نفس ضعیف خودم را به محبّت خدای متعال دعوت می‌کنم. خدای متعال چه چیزی برای ما کم گذاشته است؟ خدای متعال چه چیزی به ما نداده است؟ لاتعد و لاتحصی، مگر ما می‌توانیم نعمت‌های خدای متعال را بشماریم؟ این همه نعمت! حق نیست… اگر کسی در عمر شما به شما یک هدیه‌ی خوب و با ارزش بدهد هرگز از یاد نمی‌برید، شرمنده هستید و می‌گویید من نمی‌توانم آن محبّت را جبران کنم، خدای متعال این همه محبّت، این همه لطف، آیا نباید ما عاشق خدای متعال بشویم؟ خدای متعال هیچ وقت ما را از یاد نبرده است، ما هم خدای متعال را از یاد نبریم، و بترسیم از اینکه خدای متعال محبت خودش را از ما بگیرد، این معرفت خودش و نعمت‌هایش را از ما بگیرد، این امنیت، این آرامش، این نظام مردمی، والله عرض می‌کنم، زیر این آسمان شما پاک‌تر و مردمی‌تر و خدمتگزارتر از نظام اسلامی که در رأس آن نایب امام زمان ارواحنا فداه و بزرگ مرجع عالم تشیّع است و دولت و قوه قضائیه و مجلسی پرتلاش‌تر و مردمی‌تر و دغدغه‌مندتر و مهربان‌تر از این عزیزانی که امروز در صحنه خدمت دور شما می‌چرخند سراغ نداریم و وجود ندارد.

این نعمت که مسئولین ما، همین مسئولین عاشق ما، همین مسئولین بی‌قرار ما، همین مسئولین مردمی ما، مردمی دارند که در تاریخ، ملّتی مانند ملّت ایران، فداکاری‌هایی مانند فداکاری‌های ملّت ایران، صبری مانند صبر ملّت ایران در تاریخ، حتّی در صدر اسلام وجود ندارد، و ما و همه‌ی مسئولین باید قدر این ملّت را بدانیم و نسبت به این ملّت همان باور امام را داشته باشیم که این‌ها ولی‌نعمت ما هستند.

لذا ادارات ما، مسئولین نظام جموری اسلامی، از سازمان‌ها و ادارات دولتی، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، نکند مردم را تحقیر کنند، نکند شخصی جلوی میز قاضی احساس شخصیت نکند، نکند در ادارات نگران اهانت باشیم.

این مسئله که خدای متعال منان فرموده است: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ»،[۱۶] ما بنی‌آدم را مورد تکریم قرار دادیم، ما فرزندان آدم را احترام کردیم. خدای متعال بشر را محترم معرّفی کرده است، لذا همه باید به یکدیگر احترام بگذاریم، دولت به مردم، مردم به دولت، آن هم چنین مردم و دولت و مسئولینی.

لذا این تقوا یک سایه رحمتی از جانب خدای متعال است که هم به ما ارتباط قلبی را توصیه می‌کند، هم احترامات ظاهری و خدمات به یکدیگر را.

ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستار

در این خطبه جا دارد که مطالب متنوعی مطرح بشود، اولین مطلب این است که امروز روز میلاد مسعود عصمت صغری حضرت زینب کبری سلام الله علیها، امیرزاده اعظم، عقیله العرب، قهرمان عرصه صبر و برجسته‌ترین چهره مبارزه با نفاق و مدیریت در بحران و امین‌ترین فرد برای رساندن امانت شهدا به نسل‌ها، آن بانویی که هم عارفه است، هم عالمه است، هم فهمه است، هم ولیه الله است، هم مجاهده است، هم صابره است، هم حکیمه است، مظهر صفات جلال و جمال خدای متعال است، الگوست، بوی انبیاء علیهم السلام را می‌دهد، بوی ائمه معصومین علیهم السلام را می‌دهد، آینه تمام‌نمای ابرمرد عالم امیرالمؤمنین صلوات الله علیه است، و وارث همه‌ی فضائل مادرش حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها است.

ما حضرت زینب کبری سلام الله علیها را آموزگار همه‌ی انقلابی‌ها می‌دانیم و خانواده‌های معظم و معزز شهدا که نسبت به انقلاب و خون شهدا اینقدر حساسیت دارند، این‌ها دل به حضرت زینب کبری سلام الله علیها داده‌اند و آموزگار و الگو و اسوه‌شان این بانوی بزرگ است.

این میلاد را به امام زمان ارواحنا فداه و ملّت بزرگوار و به پرچمدار و علمدار نهضت، رهبر عزیزمان، و شما عزیزان نمازگزار تبریکی با همه‌ی وجود خودم عرض می‌کنم.

مطلب دوم روز پرستار است، آن هم تحت لواء حضرت زینب کبری سلام الله علیها، امروز را به نام پرستار نامگذاری کرده‌اند.

پرستاری شغل عجیبی است و از دیدگاه هم روایات ما و هم سیره ائمه ما علیهم السلام و هم گفته‌های بزرگان از فقهای عارف واصل ما، مانند امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه، و هم اظهارات و بیانات رهبر فرزانه و حکیم و خردمند ما، پرستاری جایگاه عظیمی دارد و من چند نکته را از چند بزرگ در این مصلی نورانی تقدیم می‌کنم.

مرحوم امام رضوان الله تعالی علیه فرموده‌اند: شغل پرستاری شغلی است که با برترین عبادت‌ها، وقتی مقایسه کنیم در ردیف برترین عبادت‌ها، عبادتی است که بر فراز عبادت‌های درجه‌ی اول است.

این جمله‌ی نورانی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بود.

بر حسب نقل علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه فرموده‌اند: حاضرم هفتاد سال عبادتم را با یک شب پرستاری در راه خدا معامله کنم.

امام خامنه‌ای دام ظله العالی فرموده‌اند: پرستار هم فرشته رحمت برای بیمار است، هم مددکارِ پزشک است، هم غم‌گسار مریض است. پرستار هم با جسم بیمار، هم با روح بیمار سر و کار دارد.

لذا توصیه‌هایی که حضرت آقا حفظه الله کرده‌اند و عملاً هم تعقیب فرموده‌اند تا در مسئله‌ی حقوق پرستاران، حتّی با توصیه و اقدامات ایشان آن عقب‌مانده‌های حقوق و مزایا را هم به این عزیزان پرداخت کردند.

پرستاری همیشه مقدّس و باارزش بوده است ولی در این دوران کرونا گویا هر فشاری یک آثار و ثمرات خوبی دارد، یکی از ثمرات این کرونا این بود که جامعه پزشکی و پرستاری در عرصه جهاد آمدند و جزو رزمندگان بحساب آمدند و در راه حفظ سلامت جامعه انقلابی ما شهدایی را تقدیم کردند، ما بیش از دویست شهید به سلامت در کارنامه‌ی شهدایمان اضافه وثبت شد.

لذا ما این روز را به همه‌ی پرستاران زحمتکش تبریک عرض می‌کنیم و این مقام و موقعیت را به آن‌ها تهنیت عرض می‌کنیم و از مسئولین عزیز هم در مورد توسعه پرستاری، که تعداد پرستاران نسبت به تخت‌های بیمارستان کفایت نمی‌کند، و هم توزیع عادلانه پرستاری را از مسئولین عزیز و خدمتگزار توقع داریم.

مسئله مذاکرات

مذاکره در این دولت سیزدهم مطرح است و این مذاکره هم پیام به خارجی‌ها دارد، هم پیام به داخلی‌ها دارد، که دولت انقلابی و مردمی و ولایی سرِ آن دارد که با همه‌ی کشورهای دنیا مرتبط باشد، تعامل حکیمانه همراه با عزّت را پی می‌گیرد، اما این مذاکره با سابقه‌ی مذاکرات قبلی تفاوت دارد که فقط وعده گرفتند، نقد دادند و نسیه‌ها را گذاشتند و این همه صبوری، ولی در طرف‌های مقابل نامتوازن بود، برد برد نبود، یعنی برد باخت بود، اما امروز اهل مذاکره ما افرادی قرص و محکم و بامطالعه و با بسته‌های آماده در مورد لغو همه تحریم‌ها، این مذاکره برای مذاکره نیست، مذاکره برای رفع همه‌ی تحریم‌های ظالمانه‌ای است که استکبار عالمی در تمام این مدّت بر علیه کشور ما اعمال کرده است.

رمز اینکه در این فضای جدید، در این مرحله جدید، در این چله دوم نظام جمهوری اسلامی که این شجره طیّبه اینقدر ریشه‌دار و مستحکم شده است و تاب مقاومت در برابر همه‌ی چالش‌ها و طوفان‌های بین المللی و جهانی را دارد، شرایطی است که امروز در دنیا به نفع ما رقم می‌خورد.

اولاً امریکا در دوره‌های مختلف، خصوصاً در دوره ترامپ و قبل از او که آن‌ها این مذاکره را شروع کردند و این لغو کرد، این‌ها در سه جبهه بر علیه نظام جمهوری اسلامی توطئه داشتند.

یک مورد این بود که خزانه‌داری امریکا مرتب تحریم‌های به تعبیر خودشان فلج‌کننده را آماده می‌کردند، دوم وزارت امور خارجه بود که با مسافرت‌های مستمر به کشورهای مختلف، دولت‌ها را مرعوب می‌کردند که با ما معامله نکنند و شرکت‌ها و اشخاصی که احیاناً جنسی به ما می‌دادند را جریمه‌های ظالمانه‌ای می‌کردند. نکته‌ی سوم هم سازمان سیا بود که از ابتدای انقلاب تا به امروز این‌ها در صدد ناراضی کردن مردم هستند که در این فشارهای اقتصادی و در این تحریم‌های بین المللی که می‌خواستند ایران را منزوی کنند و ایران تحت فشارهای شدید گرفتار قحطی و نابسامانی بشود و مردم بر علیه نظام و انقلاب خودشان، یعنی بر علیه خانه و پدر و برادر و خواهر خودشان به جان یکدیگر بیفتند و شورش کنند. این‌ها این سه مرحله را جدّی گرفته بودند.

اما ملاحظه کردید این تدبیر حکیمانه‌ی رهبر نورانی عرشی مؤید مِن عند الله ما و برنامه‌های دقیقی که اجراء شد و بصیرت و استقامت و پایداری مردم و این پیوند ناگسستنی مردم با نظام، باعث شد که این‌ها خودشان اعتراف می‌کنند که در هر سه جبهه منفعل هستند و به نتیجه نرسیده‌اند و هرگز به این اهداف شومشان نخواهند رسید.

برای اطمینان عرض می‌کنیم در این هشت ماهه گذشته هم واردات ما سی و هشت درصد افزایش داشته است و صادرات ما چهل و دو درصد افزایش داشته است، فروش نفت ما بحمدالله رو به توسعه است، علی رغم همه‌ی فشارها و تهدیدها هم نفتمان به فروش می‌رود، هم واردات داریم، هم صادرات داریم، و این مقاومت مردم پاسخ داده است، این چند صباح را هم ملّت قهرمان ما مانند گذشته با صبر و استقامت خودشان که ان شاء الله دولت جدید که دولتی عاشق با این اتحادی که بین قوه قضائیه و قوه مقننه و مجلس هست، حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت.

وقتی اتحاد بیاید، در کنار اتحاد قوا اتحاد خود مردم است، الآن کم‌آبی هست، شیطان هم خواست از همین برنامه مردم ما را مقابل خودشان قرار بدهد، چون دولت جدای از مردم نیست، این حرکت‌هایی که گاهی در بعضی جاها دیده می‌شود، فرزندان یک خانه هستند که از پدر و سرپرست خانه‌ی خودشان مطالباتی دارند، ولی چه بصیرت و ایمان و دولت پاسخگویی، چه دولت بیداری.

این دیدارهایی که رؤسای سه قوه در این چند روز با دانشجویان عزیز ما داشتند، بدون هیچ واهمه‌ای بین جوان‌ها می‌روند و انتقادات را می‌شنوند، پاسخ‌های لازم را آماده کرده‌اند، می‌خواهند بگویند شما فرزندان خود ما هستید و ما خودِ شما هستیم، گله‌های شما را به جان می‌خریم، ولی بیایید همه با هم، الآن این مسئله‌ی ترافیک، مسئله‌ی آلودگی هوا، این کار دولت نیست، دولت به تنهایی نمی‌تواند در مسئله‌ی آب کاری کند، کمااینکه در جنگ اگر ملّت نبودند، اگر خود شما نبودید، فقط نیروهای مسلح و دولت که نمی‌توانستند جنگ را اداره کنند، امروز جنگ اقتصاد است، جنگ کم‌آبی است، و جنگ‌هایی از این دست در میان است، و همه‌ی شما صاحب‌خانه و صاحب‌انقلاب هستید و سرنوشت مشترکی دارید.

لذا صاحبان نظر، نخبگان، کسانی که مهارتی دارند بیایند و فکر خودشان را عرضه کنند و بدانند که با پذیرش کامل مواجه خواهند شد.

لذا این مسئله مذاکره ما ان شاء الله در این مرحله که ملّت و دولت زیر پرچم ولایت یکصدا هستند و حرف واحد دارند و همه حامی یکدیگر هستند، همه محرم یکدیگر هستند، همه خدمتگزار مقبول این مردم خداجو هستند، مطمئن باشید که ان شاء الله ما با پیروزی این مرحله را طی خواهیم کرد.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم * إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا».[۱۷]

[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸

[۲] الکافی (ط – الإسلامیه)، جلد‏ ۳، صفحه ۴۲۲

[۳] سوره مبارکه تغابن، آیه ۱۶ (فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِیعُوا وَأَنْفِقُوا خَیْرًا لِأَنْفُسِکُمْ ۗ وَمَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)

[۴] سوره مبارکه انفال، آیه ۶۰ (وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ)

[۵] عده الداعی و نجاح الساعی ، جلد ۱ ، صفحه ۳۱۴ (وَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَعْدَى عَدُوِّکَ نَفْسُکَ اَلَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ)

[۶] سوره مبارکه حمد، آیه ۶

[۷] زیارت عاشورا

[۸] سوره مبارکه بقره، آیه ۲

[۹] سوره مبارکه بقره، آیه ۱۸۵ (شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ۖ وَمَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ ۗ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ)

[۱۰] سوره مبارکه انسان، آیات ۲ و ۳

[۱۱] سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۹۳

[۱۲] سوره مبارکه انفال، آیه ۲۴ (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ)

[۱۳] سوره مبارکه یونس، آیه ۶۲

[۱۴] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام ، جلد ۷۵ ، صفحه ۱۸۹

[۱۵] سوره مبارکه ناس

[۱۶] سوره مبارکه اسراء، آیه ۷۰ (وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا)

[۱۷] سوره مبارکه نصر