عناوین

درس اخلاق مسجد جامع ازگل-جلسه ۱۵۷

Share on print
چاپ
Share on email
ارسال

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْللْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

مقدّمه

«وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا ۗ وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ».[۲]

ایام مصادف است با سالگرد یک حماسه معجزه‌آسا، پیروزی بعد از شکست، حیات بعد از موت، اقتدار بعد از ضعف، بیرون کردنِ شهرِ خرمشهر از دستِ عواملِ استکبارِ شرق و غرب با تجهیزاتِ شکست‌ناپذیر. حسِ قدرتِ خدا و شهودِ معجزه‌ی ایمان و ایثار و شهادت و اطاعت از ولایت.

اهمیتِ دفاع از کانون‌های ذکر

این آیه مبارکه که به جان‌های پاک شما هدیه شد، پروردگار عزیز چنین فرموده است: «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ»، اگر دفاع نبود، دفاع مردم، بعضی در برابرِ بعضی دیگر، حاضرین در جبهه حق بر علیه جبهه باطل، مظلوم بر علیه ظالم، مستضعفین بر علیه مستکبرین، موحدان بر علیه مشرکان، اگر این دفاع نبود چه می‌شد؟

خدای متعال می‌خواهد اهمیّتِ کانون‌های فرهنگی را به ما القاء کند که حفظِ کانون‌های بندگی، کانون‌های ذکر خدا، کانون‌های پرستش و عبادت، کانون‌های نشر معارف دین، آنقدر مهم است که اگر در دفاع از آن خونی ریخته بشود و افرادی قربانی بشوند می‌ارزد.

حاصلِ دفاع، نتیجه‌ی دفاع، سرپا ماندنِ پایگاه‌های عبادی است، اختصاص به امّت اسلامی هم ندارد. در زمانی که یهود زیر پرچم حضرت موسی علیه السلام بود، اگر دفاع نمی‌کردند بِیَعِشان منهدم می‌شد، اگر نصرانیت و مسیحیت زیر پرچم حضرت عیسی بن مریم سلام الله علیه، که مسیحیان نوعاً شعار صلح دارند، ولی قرآن ما، در سوره مبارکه صف فرمود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنصَارَ اللَّهِ کَمَا قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوَارِیِّینَ مَنْ أَنصَارِی إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّهِ فَآمَنَت طَّائِفَهٌ مِّن بَنِی إِسْرَائِیلَ وَکَفَرَت طَّائِفَهٌ فَأَیَّدْنَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِینَ»،[۳] از این آیه بوضوح استفاده می‌شود که حضرت عیسی علیه السلام برای مقابله با کفار کمک خواست، حواریون به کمک حضرت عیسی علیه السلام شتافتند و خدای متعال هم مؤمنین را تأیید کرد، «فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِینَ»، این‌ها صبح کردند در حالی که پیروز بودند. اگر دفاع نبود، اگر مقاومت نبود، اگر صبر و پایداری نبود، کلیساهای آن‌ها هم از بین می‌رفت و جایی برای عبادت و معرفت برایشان باقی نمی‌ماند.

برخی از مصادیق ذکر

«وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا»، خدای متعال در مورد مسجد یک وصف دیگری که برای بِیَع و صوامع که جمعِ صومعه است، چیزی اضافه نکرد، فرمود اگر دفاع نبود آن‌ها منهدم می‌شدند، ولی در مورد مسجد می‌فرماید: «وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا»، مسجد محل ارتباط دل با خدای متعال است، اتصال سیم قلب با معبود متعال است، هر کسی به مسجد می‌آید باید اهل ذکر باشد، باید اهل دل باشد، باید اهل الله باشد، باید دل خود را با خدا خلوت کند، باید توبه کند، باید اهل ذکر که در قرآن کریم نماز ذکر است، «أَقِمِ الصَّلَاهَ لِذِکْرِی»،[۴] نه تنها نماز ذکر است که خودِ قرآن کریم ذکر است، «قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ ذِکْرًا»،[۵] فرمود: «وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ».[۶]

حضرات ائمه علیهم السلام ذکرالله هستند، خودشان ذکرالله هستند، هم اهل ذکر هستند، «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»،[۷] نفرمود وقتی بلد نیستید به عالم مراجعه کنید، فرمودند به ذاکر مراجعه کنید، ذکرِ بدونِ معرفت نمی‌شود، آن کسی که واقعاً اهل ذکر است ممکن نیست اهل علم نباشد، اهل فقه نباشد، اهل فهم نباشد، توحید او توحیدِ عقلانی و عرفانی نباشد، در عین حال اهلِ سجده‌های طولانی باشد و عبادتِ او عبادتِ مستمر باشد.

لذا «وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا»، این مسجدهایی که کانونِ نور هستند، نورِ ایمان، نورِ یادِ خدا، نورِ عشقِ خدا، نورِ پرستشِ خدا در این مسجدها هست، حفاظت و صیانت از این مساجد، نتیجه‌ی دفاعِ مدافعین است.

حتماً خدا کسی که ناصر خدا باشد را نصرت می‌کند

بعد از آنکه خدای متعال فلسفه دفاع و نتیجه دفاع مقدس را به مؤمنین تعلیم و تذکّر می‌دهد، آنوقت یک قولی می‌دهد، یک قانونی را بعنوانِ یک قانونِ قطعیِ موردِ اعتقادِ ما بیان می‌کند، «وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ»، خدای متعال دو تأکید در یک کلمه با هم مقارن کرده است، «ل» لامِ تأکید است، «ن» تأکید هم آورده است، که خیلی می‌خواهد به شما استحکامِ ایمان و قلب ایجاد کند، که اگر دشمنی در مقابل شما قد علم کرد، اگر تهاجمی واقع شد، اگر تعدّی شد، اگر مملکت شما و سرزمین شما به غصبِ غاصبین رفت، شما به یک قدرتِ لایزال اتصال دارید و شرطِ همراهیِ قدرتِ لایتنهی خداوند منان که همه‌ی عوالم مقهورِ اراده‌ی خدای متعال است، «مَا شَاءَ اللهُ کَانَ وَمَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُنْ»،[۸]

هرچه خدا خواست همان می‌شود            هرچه دلم خواست نه آن می‌شود

خدای متعال چه زمانی می‌خواهد شما پیروز بشوید؟ چه زمانی می‌خواهد دشمن شما ذلیل بشود و از بین برود؟ وقتی که شما کمر ببندید و یاران خدا باشید، «وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ»، حتماً، قطعاً خدای متعال نصرت می‌کند، چه کسی را؟ کسانی که خدا را نصرت کنند.

یعنی اگر اعتقادِ شما در رفتن به جبهه، اعتقادِ هوایی نباشد، هوسی نباشد، ممکن است کسی به جبهه برود که جزو رزمندگان بشود و نام او ثبت بشود که بعداً از مزایای رزمندگی استفاده کند، بعد از تمام شدنِ جنگ هم بگوید من پنجاه ماه سابقه جبهه دارم، من در کجا و کجا و کجا فرمانده بودم، من کجا زخمی شدم، من کجا مشقت‌ها را تحمّل کردم…

اگر اینطور باشد معلوم نیست خدا نصرت خود را برساند، باید این حرکت بعنوانِ نصرتِ خدا انجام بشود، انگیزه خالص باشد.

در جنگ نرم هم همینطور است، جنگ نرم که پایگاه آن همین مسجد است، و کسانی که می‌خواهند با شرک مبارزه کنند، با فساد مبارزه کنند، با گناه مبارزه کنند، با هرزگی مبارزه کنند، با سکولاریزم مبارزه کنند، با لیبرالیزم مبارزه کنند، زمانی پیروز می‌شوند که برای خدا بپا خیزند، که این عنوان «انصار الله» یعنی «یاران خدا» برای آن‌ها صدق کند، آن چیزی که خدای متعال خیلی قطعی قول داده است «وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ»، حتماً خدا کسی که ناصر خدا باشد را نصرت می‌کند.

در همه‌ی جبهه‌ها… در جبهه اقتصادی، اگر جوان‌های کشور ما مانند دوران دفاع مقدس که از قدرت‌ها نترسیدند، که آن روز انسجامِ قدرت‌های اتمی و استکباری در مقابله‌ی با ایران، قابل مقایسه با امروز نبود، آن روز امریکا امریکا بود، امروز امریکا گرفتارِ سیرِ نزولی است، نفوذ خود را از دست داده است، خیلی جاها آبروی امریکا رفته است، چند سال افغانستان را گرفتار کرد و در نهایت هم فرار کرد! در عراق شش میلیون تریلیارد دلار مصرف کرد و در نهایت هم فرار کرد و نتوانست در عراق بماند. این تحریمی که بر علیه ایران کرد، این تحریم تحریمی بود که این‌ها فکر می‌کردند با این تحریم کارِ ایران تمام است، ولی بحمدالله و به نصرت الهی ایران با این تحریم از پا درنیامد، تسلیم نشد، بر مقاومت ایران افزوده شد.

این امتحاناتی که در زورآزمایی، امریکا بعد از انقلاب اسلامی ایران، از خودش نشان داده است، بحمدالله همینطور سنگر به سنگر عقب رانده شده است، در حمایت داعش شکست خورد، آن هم در برابرِ یک فرمانده‌ی مالک‌اشتر گونه‌ی جبهه اسلام و جبهه ولایت، سردار دل‌ها، شهید سلیمانی ما، به تنهایی اعلان کرد: ای قمارباز! ما از عهده تو برمی‌آییم. و برآمد! بدون اینکه ارتشی در آنجا ببرد، بدون اینکه بطور رسمی، نه سپاه قدس بود، سپاه سوریه یا عراق را هدایت کردند، رسماً کار بدست آن‌ها بود، ولی رهبری با شهید عزیزکرده‌ی ما شهید حاج قاسم سلیمانی رضوان الله تعالی علیه بود.

این‌ها داعش را طوری ساخته بودند، یقین داشتند که حکومت عراق و شام بدست این‌ها می‌افتد، بعد خنجری خواهند شد برای پهلوی انقلاب اسلامی، و اینجا را هم از پا در خواهند آورد.

شکست خوردند و از بین رفتند.

این امریکایی که در جبهه‌های مختلف در مقابلِ جبهه مقاومت با فرماندهی ایران، شکست امریکا امروز خیلی مفتضحانه است، همه‌ی دنیا فهمیده‌اند امریکا صولتِ پوشالی دارد، آدم‌برفی است، قدرت مقاومت در برابر حق را ندارد، ولی آن روز امریکا امریکا بود، قدرت‌های اتمی اروپا با امریکا همراه بود، شوروی هم با همه‌ی امکانات خود در کنار امریکا پشتیبان صدام بود.

در آن شرایط مدم ما که خرمشهر را بعد از سی و پنج روز مقاومتِ جانانه…

خیانتِ بنی‌صدر و لیبرال‌ها، عدمِ رساندنِ تجهیزات، این مدافعین در آنجا بالاخره نیرو و توان خود را از دست دادند، ولی تسلیم نشدند، اسیر نشدند، خرمشهر سقوط کرد ولی شهید سرافراز جهان‌آرا در آن موقعیتی که خرمشهر در حال سقوط کردن است، به چند نفرِ باقی‌مانده که تا آخرین نفر، تا آخرین گلوله، تا آخرین نفس ایستادگی کردند، یک درسی در تاریخ به ما اعلان کرد، که همه‌ی جوان‌های ما، طلبه‌های ما، از این شهید عزیز، سلاله پاک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، این درس را در عمق جانشان بنویسند.

ایشان اعلان کردند که اگر خرمشهر سقوط کرد نگرانی ندارد، ما خرمشهر را بعد از سقوط پس می‌گیریم، مواظب باشید شهر ایمان شما سقوط نکند، که اگر شهر ایمان سقوط کرد دیگر قابل جبران نیست.

این چه نیرویی به ما می‌دهد؟ چه سنگرِ شکست‌ناپذیری را در اختیارِ ما قرار می‌دهد؟ چه بصیرتی داشتند؟ خدای متعال چه الهامی به این‌ها داشت؟ چه جمله‌ی طلایی گفته است که گویا بلندگوی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، گویا بلندگوی حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه است، که در مورد شهدا فرموده‌اند: «صَبْراً بَنِی اَلْکِرَامِ فَمَا اَلْمَوْتُ إِلاَّ قَنْطَرَهٌ»،[۹] مرگ ترسی ندارد، مرگ یک پلی است که شما را به بهشت عبور می‌دهد و دشمنان شما را به جهنّم عبور می‌دهد، این مرگ چیزِ خیلی خوبی است، نکند از مرگ بترسید.

این جهان‌آرای عزیز ما این جمله‌ی طلایی را بر تارک تاریخ و گویا با خون خود نوشته است، و باید همیشه حواس ما باشد که شهر ایمانمان سقوط نکند.

یعنی در میدان نفس، خیلی سخت‌تر از جنگ با صدام و شوروی و امریکا و قدرت‌های باطل است، آنجا همه‌ی صلاح‌های دنیا متراکم در یک جا متمرکز شده است که ما را از بین ببرد، ولی از بین نبرد، اما شکست در جبهه جهاد اکبر که در آندلس واقع شد، کشف حجاب آمد، شراب آمد، قمار آمد، دخترها در اختیار رزمندگان قرار گرفتند، آندلس دیگر شکست خورد، شکست اندلس شکست یک روز نبود، شکست برای همیشه بود، چون شهر ایمان سقوط کرد، اگر شهر ایمان سقوط کرد روحیه مقاومت سقوط می‌کند، صبر سقوط می‌کند، استقامت سقوط می‌کند، جوانمردی سقوط می‌کند، خدای متعال شهادت‌طلبی را از آن قوم می‌گیرد، قوم آلوده که لیاقتِ شهادت ندارد، قومِ هرزه که لیاقتِ شهادت ندارد، و این شهادت است که نصرت الهی را جذب می‌کند و جبهه حق را قوّت می‌دهد و جبهه باطل را از بین می‌برد.

پانصد و هفتاد و پنج روز بعد از سی و پنج روز مقاومت و سقوطِ خرمشهر، آن وعده‌ای را که شهید جهان‌آرا داده بود که اگر خرمشهر سقوط کند ما دوباره از دشمن پس می‌گیریم، خونین‌شهر پانصد و هفتاد و پنج روز در دستِ متجاوزینِ غاصب ماند، و در این پانصد و هفتاد و پنج روز این‌ها آخرین تجهیزات را در خرمشهر بکار گرفتند و خرمشهر را بصورتِ یک دژ درآوردند، بصورتِ یک سنگرِ شکست‌ناپذیر بود که سلاح‌های شرقی و غربی و اروپایی و امریکایی در آنجا متمرکز بود و هیچ کسی تصوّرِ این معنا و خواب این معنا را نمی‌دید که ایران بتواند، اما این «وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ»، وقتی که جان به کف گرفتند، خون به جان‌آفرین تقدیم کردند، برای شهادت به مسلخ عشق قدم گذاشتند، خدای متعال قدرتِ خودش را از بازوی رزمندگان ما به نمایش گذاشت و به وعده‌های خود عمل کرد که «إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَکُمْ»،[۱۰] شرطِ نزولِ نصرِ الهی، که وجود مقدّسِ مولی الموحدین امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند: «فَلَمَّا رَآنَا اَللَّهُ صُدُقاً صُبُراً أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا اَلْکَبْتَ»،[۱۱] در میدان جهاد، وقتی خدای متعال در ما صداقت دید، در عمل صداقت را به خدا نشان دادیم، که ما آمده‌ایم که جهاد کنیم، آمده‌ایم که جان بدهیم، خون بدهیم و عقب‌گرد نداریم، وقتی خدای متعال صداقت در شهادت طلبی و ایمان ما را دید، این نصرت را بر ما نازل کرد.

نه مأیوس باشیم و نه مغرور

دو درس از امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بگیریم، هیچ تهدیدی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را سست و مأیوس نکرد.

یأس از گناهان بزرگ است، امروز دشمن در این جهت، فشاری که در تبلیغات خود برای ملّت ایران ایجاد می‌کند، می‌خواهد ملّت را مأیوس کند، حالا یک نقطه‌ی عطفی است، پیچ عظیمی است در تاریخ انقلاب، که از اول انقلاب، هر رئیس جمهور و هر دولتی آمده است، نکند که مردم ناراضی بشوند، آمده است و اقتصاد را مطابق خواست‌های موقتِ مردم اداره کرده است، امروز که می‌خواهند یک جراحی عظیم اقتصادی کنند، در این شرایطی که همه جا در دنیا گرانی اتفاق افتاده است، این جنگ روسیه و اوکراین، ان شاء الله مقدمه آمدن حضرت حجّت ارواحنا فداه باشد، که ما خیلی امیدوار هستیم، این بیماری جهانی را که دیدید، یکی از مقدّمات ظهور حضرت حجّت ارواحنا فداه بیماری جهانی است، که ثلث جمعیت با آن بیماری و طاعون از بین می‌روند، علامت دوم جنگ جهانی است، علامت سوم هم قحطی و گرانی است، ولی به شیعیان وعده داده‌اند که شیعیان را حفاظت کنند، حضرت فرمودند آیا شما دوست ندارید که جزو آن یک سومِ باقیمانده باشید؟ معلوم می‌شود آن بلاها به سراغ دیگران خواهد رفت، و اگر ما اهل تقوا باشیم، «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا * وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ»،[۱۲] خدای متعال هم از نظر معیشتی برای ما تسهیلاتی پیش خواهد آورد که دنیا از این تسهیلات محروم هستند، هم از نظر جنگی، ما جنگ خودمان را کرده‌ایم، امتحانمان را هم پس داده‌ایم، در خارج از مرزهای خودمان هم، سوریه و عراق را نجات دادیم، به مقاومت یمن هم بحمدالله حمایت‌های همه‌جانبه بوده است، در حمایت از مستضعفان جهان هم در خط مقدم جبهه بودیم.

ان شاء الله خدای متعال به برکت این خون‌ها این مملکت را از شرّ اشرار حفظ می‌کند، ما خودمان را آماده می‌کنیم که در جنگ جهانی زیر پرچم امام زمان ارواحنا فداه باشیم و ان شاء الله دنیا به برکت حضرت نجات پیدا کند.

ولی این جنگ آن گرانی را بهمراه دارد، تمام دنیا به گرانی مبتلا شده‌اند، وضع انگلیس بدتر از ماست، وضع آلمان بدتر از ماست، ما هم در این شرایط تحریم یک گرانی را تحمّل می‌کنیم، ولی این توزیع یارانه به عموم مردم و برداشتنِ این ارز ترجیحی که فقط به حلقومِ پولدارهایی که بجای اینکه نیازهای مردم را برطرف کنند می‌رسید، حال اگر گرانی هست عموم مردم مبتلا بشوند، ولی در حساب عموم مردم هم پول ریخته می‌شود، چیزی که گران شده است، حمایت خزانه‌ای هم هست. ان شاء الله اگر ما صبر کنیم تدبیرها نتیجه خواهد داد.

در این شرایط دنیا می‌خواهد ما را مأیوس کند که بگوییم این دولت هم که آمد کاری نکرد و وضع بدتر از سابق شد، از این نوع حرف‌های شیطانی بزنند، متدینین و مسجدی‌ها و جوان‌های سلحشور و افسران جنگ نرم و سربازان امام زمان ارواحنا فداه و شاگردان امام صادق علیه السلام را به تردید مبتلا کنند، اینجا باید از امام خمینی رضوان الله تعالی علیه یاد گرفت، باید از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در جنگ احد یاد گرفت، «إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ»،[۱۳] وقتی آن شکست برای جبهه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در جهت تمرّد عدّه‌ای از فرمانِ فرماندهیِ معصومانه‌ی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم پیش آمد، عدّه‌ای کشته شدند و دشمن غلبه پیدا کرد، ولی بلافاصله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم برای اینکه مردم گرفتار یأس نشوند، فرمودند هم به شعارهایشان جواب بدهید و هم با این وضعِ شکست‌خوردگی دشمن را تعقیب کنید، با اینکه شکست خورده‌اید، با اینکه زخمی هستید، با اینکه به اندازه‌ی کافی عدّه و عُدّه ندارید، با اینکه دشمن مغرور شده است، شما این‌ها را تعقیب کنید و غرورشان را بشکنید و به شعارهایشان هم جواب بدهید.

آن‌ها می‌گفتند «اعْلُ هُبَلْ، اعْلُ هُبَلْ»،[۱۴] پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: شما بگویید «اللَّهُ اعْلی‏ وَ اجَلَّ».

جنگ تبلیغاتی و جنگ روانی مهم‌تر از جنگ نظامی، اثر می‌گذارد.

لذا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دستور دادند شما به میدان بیایید، هر صدایی بلند شد، این صداها را بی‌پاسخ نگذارید.

آن‌ها می‌گفتند «اعْلُ هُبَلْ، اعْلُ هُبَلْ»، یعنی ما چون به قدرتِ بت‌پرستی تکیه زده‌ایم پیروز شده‌ایم، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند بگویید: «اللَّهُ اعْلی‏ وَ اجَلَّ».

آن‌ها می‌گفتند: «لَنَا عُزَّى وَ لاَ عُزَّى لَکُمْ» ما چون بُتِ عزّی داری پیروز شدیم، ولی شما مسلمان‌ها دست از مرامِ پدرانتان برداشته‌اید، شما شکست خورده‌اید، می‌خواستند بگویند این اسلام شما را شکست داده است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند بگویید: «اَللَّهُ مَوْلاَنَا وَ لاَ مَوْلَى لَکُمْ»، ما مسلمان‌ها خدا داریم، مولا داریم، شما کسی را ندارید، بت که نمی‌تواند کَس و کارِ آدم باشد، «اَللَّهُ مَوْلاَنَا وَ لاَ مَوْلَى لَکُمْ».

این لجن‌پراکنی‌های بوق‌های عربستان سعودی و انگلیسِ لعنتی و نفوذی‌های داخل و شبکه‌ها و روزنامه‌هایی که به اسرائیل و امریکا متّصل هستند، باید این‌ها را پاسخ داد، شما باید به جهاد تبیین مجهّز بشوید و دستور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را، هر شعاری از جبهه باطل بیرون آمد، ولو در موقعیت ضعف شما باشد، قدرتِ روحی را با تکیه بر خدا از دست ندهید و به شعارها جوابِ سخت بدهید، در جهاد تبیین مردمی که توجیه نیستند را اغناء کنید، این درسی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است.

اما امام خمینی رضوان الله تعالی علیه چه درسی داد؟

وقتی خرمشهر سقوط کرد نگران بودند که این خبر را به امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بدهند، نزد امام آمدند و نمی‌توانستند این خبر را بدهند، امام خمینی رضوان الله تعالی علیه با قاطعیت فرمودند: چه شده است؟ بگویید! گفتند: خرمشهر سقوط کرد.

نه تنها رنگ امام خمینی رضوان الله تعالی علیه نپرید، لکنت زبان پیدا نکردند، تزلزلی در برخورد پیدا نکردند، در حال بلند شدن بودند، دست خود را محکم گذاشتند و مانند یک قهمران قد علم کردند و بلند شدند و فرمودند: جنگ است! جنگ! جنگ شکست هم دارد! جبران می‌کنیم.

این سقوط حتّی به اندازه‌ی یک سر سوزن امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را به ضعف و ترس مبتلا نکرد، بلکه فرمودند: باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

امام خمینی رضوان الله تعالی علیه نه در سقوط خرمشهر مأیوس شدند و ضعف نشان دادند، نه در پیروزی و نجات خرمشهر مغرور نشدند، نه مأیوس بودند و نه مغرور بودند.

این دو درس را داشته باشیم و در همه‌ی زندگی نه مأیوس باشیم و نه مغرور باشیم.

همینکه خبر پیروزی آزادی خرمشهر به امام خمینی رضوان الله تعالی علیه رسید، فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد! انسانی که خدا دارد، همه چیز او برای خداست.

این درس توحید، این عرفان عملی، امام خمینی رضوان الله تعالی علیه قدرتِ خود را از خودش نمی‌داند، پیروزی‌ها را از خودش نمی‌داند، «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ»،[۱۵] همه‌کاره تو هستی، سلامتی و عزّت و استقلال ما از توست، ما تو را داریم و چه کم داریم؟ امام خمینی رضوان الله تعالی علیه این درس را در پیروزی دادند و آن درس را هم در شکست دادند.

روضه و توسّل به حضرت امام جعفر صادق علیه السلام

صلی الله علیک یا اباعبدالله، یا جعفر بن محمد.

ان شاء الله خدای متعال آل سعود را لعنت و نابود کند.

حرم امام رضا علیه السلام چه رونقی دارد، حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام امام نیستند، امامزاده هستند ولی چه جلال و چه گنبد و چه ضریحی دارند، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها امام نیستند ولی مردم ایران چه جلالتی برای حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و حضرت شاهچراغ علیه السلام و همه‌ی امامزاده‌ها دارند، دل‌ها بسوزد، الآن در قبرستان بقیع، قبر چهار امام معصوم ما… یک چراغ در همه‌ی قبرستان روشن نیست، امروز یک زائر کنار قبر امام صادق علیه السلام نیست، هم در حال حیاتشان مظلوم بودند، به دستور منصور دوانیقی ملعون در دل شب با خانه امام صادق علیه السلام یورش آوردند و خانه را به آتش کشیدند، گویا امام صادق علیه السلام به یاد آتشسوزی خانه‌ی مادرشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها افتادند…

این چیزها در مدینه سابقه داشت، قبل از آنکه خانه امام صادق علیه السلام را در آتش بسوزانند، درِ خانه‌ی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را سوزاندند…

یابن رسول الله! ای امام بزرگوار ما! ای رئیس علمای عالم! خانه‌ی شما سوخت ولی بانویی بین در و دیوار قرار نگرفت… سینه‌ی مادری نسوخت…

وای من و وای من و وای من       میخ در و سینه‌ی زهرای من…

یابن رسول الله! خانه را سوزاندند ولی دامان دختری آتش نگرفت… این خیمه‌های جدّ شما حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه بود، خیمه‌ها را آتش زدند، حضرت زینب کبری سلام الله علیها به خدمت امام سجّاد علیه السلام آمدند، پسر برادرم! شما حجّت خدا هستید! خیمه‌ها آتش گرفته است، با این بچه‌ها چه کنیم؟ فرموده باشند: عمّه جان! «عَلَیکُنَّ بِالفَرار»… نفرمودند فقط بچه‌ها را ببرید، فرمودند: خودتان هم از این آتش نجات بدهید و همه فرار کنید…

عقیله العرب… امان از دلِ حضرت زینب کبری سلام الله علیها… این بچه‌ها را به کمک حضرت امّ کلثوم سلام الله علیها یک به یک بیرون بردند، راهی بیابان کردند… اما می‌گویند دامان دختری آتش گرفته بود، عربی آمد، این بچه را تعقیب می‌کرد، این بچه همینطور پا به فرار بود، این عرب به آن طفل رسید و پیاده شد و او را نوازش کرد و آتش دامان او را خاموش کرد، این دختر پرسید: راه نجف از کدام طرف است؟… گفت: راه نجف را برای چه می‌خواهی؟ فرمود: چه کنم؟ پدرم را کشتند، خیمه‌هایمان را آتش زدند، می‌خواهم به جدّم امیرالمؤمنین صلوات الله علیه شکایت کنم…

لا حول و لا قوّه الا بالله العلی العظیم.

الا لعنت الله علی القوم الظّالمین.

دعا

نَسئَلُک و نَدعُوک بِاسمِکَ الأعظم یا الله… یَا أرحَمَ الرّاحَمِین، یا غِیاثَ المُستَغیثِین، یَا اِلَهَ العَاصِین، یَا رَبَّ المُستَضعَفِین، یا مَنْ اِسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفآءٌ، یَا سَریعَ الرّضا…

خدایا! تو را به محمد و آل محمد علیهم السلام قسم می‌دهیم امام زمان ارواحنا فداه را برسان.

خدایا! چشم ما را به جمال امام زمان ارواحنا فداه روشن بفرما.

خدایا! دست ما را از دامان امام زمان ارواحنا فداه کوتاه مگردان.

خدایا! این مملکت را از شرّ دشمنان و بلاها محافظت بفرما.

خدایا! باران رحمتت را بر ما ارزانی بدار.

خدایا! مردم عزیز ما را از شرّ این ریزگردها نجات عنایت بفرما.

خدایا! تو را به محمد و آل محمد علیهم السلام قسم می‌دهیم عموم مریض‌ها، مریض مورد نظر را شفای کامل و عاجل روزی بفرما.

خدایا! تو را به جوانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، به تحمّل و صبرِ امام صادق علیه السلام قسم می‌دهیم، جوان‌های حاضر ما، جوان‌های مورد نظر ما را به سامان برسان.

خدایا! نگرانی پدران و مادران و خانواده‌ها را نسبت به جوانانشان برطرف بفرما.

خدایا! با فضل و کَرَمت با ما رفتار کن.

خدایا! با عدلت با ما رفتار نفرما.

خدایا! عاقبت امرمان را با مهر شهادت مزیّن بفرما.

خدایا! گذشتگانمان را و گذشته‌های ما را ببخش و بیامرز.

خدایا! امام و شهدا را بر سر سفره‌ی امام صادق علیه السلام متنعّم و روح بلندشان را از ما شاد بدار.

غفرالله لنا و لکم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

[۱] سوره مبارکه یوسف، آیه ۱۰۸ (قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِیرَهٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی ۖ وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ)

[۲] سوره مبارکه حج، آیه ۴۰ (الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا ۗ وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ)

[۳] سوره مبارکه صف، آیه ۱۴

[۴] سوره مبارکه طه، آیه ۱۴ (إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاهَ لِذِکْرِی)

[۵] سوره مبارکه طلاق، آیه ۱۰ (أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ عَذَابًا شَدِیدًا ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ الَّذِینَ آمَنُوا ۚ قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ ذِکْرًا)

[۶] سوره مبارکه قمر، آیه ۱۷

[۷] سوره مبارکه نحل، آیه ۴۳ (وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِی إِلَیْهِمْ ۚ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)

[۸] مصباح المتهجد ، جلد ۱ ، صفحه ۵۴ (وَ قُلْ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ وَ أَنْتَ آخِذٌ بِلِحْیَتِکَ بِیَدِکَ اَلْیُمْنَى وَ اَلْیَدُ اَلْیُسْرَى مَبْسُوطَهٌ بَاطِنُهَا مِمَّا یَلِی اَلسَّمَاءَ – یَا ذَا اَلْجَلاَلِ وَ اَلْإِکْرَامِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اِرْحَمْنِی وَ أَجِرْنِی مِنَ اَلنَّارِ ثُمَّ اِرْفَعْ یَدَکَ وَ اِجْعَلْ بَاطِنَهَا مِمَّا یَلِی اَلسَّمَاءَ وَ قُلْ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ یَا عَزِیزُ یَا کَرِیمُ یَا غَفُورُ یَا رَحِیمُ ثُمَّ اِقْلِبْهُمَا وَ اِجْعَلْ ظَاهِرَهُمَا مِمَّا یَلِی اَلسَّمَاءَ وَ قُلْ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَجِرْنِی مِنَ اَلْعَذَابِ اَلْأَلِیمِ ثُمَّ اِخْفِضْهُمَا وَ قُلِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ فَقِّهْنِی فِی اَلدِّینِ وَ حَبِّبْنِی إِلَى اَلْمُسْلِمِینَ – وَ اِجْعَلْ لِی لِسٰانَ صِدْقٍ فِی اَلْآخِرِینَ  وَ اُرْزُقْنِی هَیْبَهَ اَلْمُتَّقِینَ یَا اَللَّهُ یَا اَللَّهُ یَا اَللَّهُ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مَنْ حَقُّهُ عَلَیْکَ عَظِیمٌ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَسْتَعْمِلَنِی بِمَا عَرَّفْتَنِی مِنْ حَقِّکَ وَ أَنْ تَبْسُطَ عَلَیَّ مَا حَظَرْتَ مِنْ رِزْقِکَ وَ قُلْ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ أَشْهَدُ أَنْ لاٰ إِلٰهَ إِلاَّ اَللّٰهُ  وَحْدَهُ لاٰ شَرِیکَ لَهُ  – لَهُ اَلْمُلْکُ وَ لَهُ اَلْحَمْدُ  – یُحْیِی وَ یُمِیتُ  وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی وَ هُوَ حَیٌّ لاَ یَمُوتُ بِیَدِهِ اَلْخَیْرُ – وَ هُوَ عَلىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ  وَ قُلْ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ یَا اَللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ بِرَحْمَتِکَ أَسْتَغِیثُ – وَ قُلِ اَللَّهُمَّ أَنْتَ ثِقَتِی فِی کُلِّ کُرْبَهٍ وَ أَنْتَ رَجَائِی فِی کُلِّ شِدَّهٍ وَ أَنْتَ لِی فِی کُلِّ أَمْرٍ نَزَلَ بِی ثِقَهٌ وَ عُدَّهٌ فَاغْفِرْ لِی ذُنُوبِی کُلَّهَا وَ اِکْشِفْ هَمِّی وَ فَرِّجْ غَمِّی وَ أَغْنِنِی بِحَلاَلِکَ عَنْ حَرَامِکَ وَ بِفَضْلِکَ عَمَّنْ سِوَاکَ وَ عَافِنِی فِی أُمُورِی کُلِّهَا وَ عَافِنِی مِنْ خِزْیِ اَلدُّنْیَا وَ عَذَابِ اَلْآخِرَهِ أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ نَفْسِی وَ مِنْ شَرِّ غَیْرِی وَ مِنْ شَرِّ اَلسُّلْطَانِ وَ اَلشَّیْطَانِ وَ فَسَقَهِ اَلْجِنِّ وَ اَلْإِنْسِ وَ فَسَقَهِ اَلْعَرَبِ وَ اَلْعَجَمِ وَ رُکُوبِ اَلْمَحَارِمِ کُلِّهَا وَ مَنْ نَصَبَ لِأَوْلِیَاءِ اَللَّهِ أُجِیرُ نَفْسِی بِاللَّهِ مِنْ کُلِّ سُوءٍ – عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ اَلْعَرْشِ اَلْعَظِیمِ  وَ قُلْ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ أَسْتَوْدِعُ اَللَّهَ اَلْعَلِیَّ اَلْأَعْلَى اَلْجَلِیلَ اَلْعَظِیمَ دِینِی وَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ وُلْدِی وَ إِخْوَانِیَ اَلْمُؤْمِنِینَ وَ جَمِیعَ مَا رَزَقَنِی رَبِّی وَ جَمِیعَ مَنْ یَعْنِینِی أَمْرُهُ أَسْتَوْدِعُ اَللَّهَ اَلْمَرْهُوبَ اَلْمَخُوفَ اَلْمُتَضَعْضِعَ لِعَظَمَتِهِ کُلُّ شَیْءٍ دِینِی وَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ وُلْدِی وَ إِخْوَانِیَ اَلْمُؤْمِنِینَ وَ جَمِیعَ مَا رَزَقَنِی رَبِّی وَ جَمِیعَ مَنْ یَعْنِینِی أَمْرُهُ وَ قُلْ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ أُعِیذُ نَفْسِی وَ دِینِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ وُلْدِی وَ إِخْوَانِی فِی دِینِی وَ مَا رَزَقَنِی رَبِّی وَ مَنْ یَعْنِینِی أَمْرُهُ بِاللَّهِ اَلْأَحَدِ اَلصَّمَدِ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ `وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً  أَحَدٌ  وَ بِرَبِّ اَلْفَلَقِ `مِنْ شَرِّ مٰا خَلَقَ `وَ مِنْ شَرِّ غٰاسِقٍ إِذٰا وَقَبَ `وَ مِنْ شَرِّ اَلنَّفّٰاثٰاتِ فِی اَلْعُقَدِ `وَ مِنْ شَرِّ حٰاسِدٍ إِذٰا حَسَدَ  وَ بِرَبِّ اَلنّٰاسِ `مَلِکِ اَلنّٰاسِ `إِلٰهِ اَلنّٰاسِ `مِنْ شَرِّ اَلْوَسْوٰاسِ اَلْخَنّٰاسِ `اَلَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ اَلنّٰاسِ `مِنَ اَلْجِنَّهِ وَ اَلنّٰاسِ  وَ تَقُولُ حَسْبِیَ اَللّٰهُ  رَبِّیَ اَللَّهُ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ اَلْعَرْشِ اَلْعَظِیمِ  مَا شَاءَ اَللَّهُ کَانَ وَ مَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُنْ أَشْهَدُ وَ أَعْلَمُ أَنَّ اَللّٰهَ عَلىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَ أَنَّ اَللّٰهَ قَدْ أَحٰاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْماً  اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ نَفْسِی وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ دَابَّهٍ أَنْتَ آخِذٌ بِنٰاصِیَتِهٰا إِنَّ رَبِّی عَلىٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقِیمٍ  .)

[۹] معانی الأخبار ، جلد ۱ ، صفحه ۲۸۸ (وَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ اَلْحُسَیْنِ عَلَیْهِمَا السَّلاَمُ : لَمَّا اِشْتَدَّ اَلْأَمْرُ بِالْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ نَظَرَ إِلَیْهِ مَنْ کَانَ مَعَهُ فَإِذَا هُوَ بِخِلاَفِهِمْ لِأَنَّهُمْ کُلَّمَا اِشْتَدَّ اَلْأَمْرُ تَغَیَّرَتْ أَلْوَانُهُمْ وَ اِرْتَعَدَتْ فَرَائِصُهُمْ وَ وَجَبَتْ قُلُوبُهُمْ وَ کَانَ اَلْحُسَیْنُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ وَ بَعْضُ مَنْ مَعَهُ مِنْ خَصَائِصِهِ تُشْرِقُ أَلْوَانُهُمْ وَ تَهْدَأُ جَوَارِحُهُمْ وَ تَسْکُنُ نُفُوسُهُمْ فَقَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ اُنْظُرُوا لاَ یُبَالِی بِالْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اَلْحُسَیْنُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ صَبْراً بَنِی اَلْکِرَامِ فَمَا اَلْمَوْتُ إِلاَّ قَنْطَرَهٌ تَعْبُرُ بِکُمْ عَنِ اَلْبُؤْسِ وَ اَلضَّرَّاءِ إِلَى اَلْجِنَانِ اَلْوَاسِعَهِ وَ اَلنَّعِیمِ اَلدَّائِمَهِ فَأَیُّکُمْ یَکْرَهُ أَنْ یَنْتَقِلَ مِنْ سِجْنٍ إِلَى قَصْرٍ وَ مَا هُوَ لِأَعْدَائِکُمْ إِلاَّ کَمَنْ یَنْتَقِلُ مِنْ قَصْرٍ إِلَى سِجْنٍ وَ عَذَابٍ – إِنَّ أَبِی حَدَّثَنِی عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : أَنَّ اَلدُّنْیَا سِجْنُ اَلْمُؤْمِنِ وَ جَنَّهُ اَلْکَافِرِ وَ اَلْمَوْتُ جِسْرُ هَؤُلاَءِ إِلَى جَنَّاتِهِمْ وَ جِسْرُ هَؤُلاَءِ إِلَى جَحِیمِهِمْ مَا کَذَبْتُ وَ لاَ کُذِبْتُ .)

[۱۰] سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۶۰ (إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَکُمْ ۖ وَإِنْ یَخْذُلْکُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُکُمْ مِنْ بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ)

[۱۱] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام ، جلد ۳۲ ، صفحه ۵۴۶ (وَ رَوَى اَلشَّعْبِیُّ أَنَّ عَلِیّاً عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ یَوْمَ صِفِّینَ حِینَ أَقَرَّ اَلنَّاسُ بِالصُّلْحِ: إِنَّ هَؤُلاَءِ اَلْقَوْمَ لَمْ یَکُونُوا لِیُنِیبُوا إِلَى اَلْحَقِّ وَ لاَ لِیُجِیبُوا إِلَى کَلِمَهٍ سَوَاءٍ حَتَّى یُرْمَوْا بِالْمَنَاسِرِ تَتْبَعُهَا اَلْعَسَاکِرُ وَ حَتَّى یُرْجَمُوا بِالْکَتَائِبِ تَقْفُوهَا اَلْجَلاَئِبُ وَ حَتَّى تَجُرَّ بِبِلاَدِهِمُ اَلْخَمِیسُ یَتْلُوهُ اَلْخَمِیسُ وَ حَتَّى تَدْعَقَ اَلْخُیُولُ فِی نَوَاحِی أَرْضِهِمْ وَ بِأَعْنَانِ مَسَارِبِهِمْ وَ مَسَارِحِهِمْ وَ حَتَّى تُشَنَّ عَلَیْهِمُ اَلْغَارَاتُ مِنْ کُلِّ فَجٍّ وَ حَتَّى تَتَلَقَّاهُمْ قَوْمٌ صُدُقٌ صُبُرٌ لاَ یَزِیدُهُمْ هَلاَکُ مَنْ هَلَکَ مِنْ قَتْلاَهُمْ وَ مَوْتَاهُمْ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ إِلاَّ جِدّاً فِی طَاعَهِ اَللَّهِ وَ حِرْصاً عَلَى لِقَاءِ اَللَّهِ وَ لَقَدْ کُنَّا مَعَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نَقْتُلُ آبَاءَنَا وَ أَبْنَاءَنَا وَ أَخْوَالَنَا وَ أَعْمَامَنَا لاَ یَزِیدُنَا ذَلِکَ إِلاّٰ إِیمٰاناً وَ تَسْلِیماً  وَ مُضِیّاً عَلَى أَمَضِّ اَلْأَلَمِ وَ جِدّاً عَلَى جِهَادِ اَلْعَدُوِّ وَ اَلاِسْتِقْلاَلِ بِمُبَارَزَهِ اَلْأَقْرَانِ وَ لَقَدْ کَانَ اَلرَّجُلُ مِنَّا وَ اَلْآخَرُ مِنْ عَدُوِّنَا یَتَصَاوَلاَنِ تَصَاوُلَ اَلْفَحْلَیْنِ وَ یَتَخَالَسَانِ أَنْفُسَهُمَا أَیُّهُمَا یَسْقِی صَاحِبَهُ کَأْسَ اَلْمَنُونِ فَمَرَّهً لَنَا مِنْ عَدُوِّنَا وَ مَرَّهً لِعَدُوِّنَا مِنَّا فَلَمَّا رَآنَا اَللَّهُ صُدُقاً صُبُراً أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا اَلْکَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَیْنَا اَلنَّصْرَ وَ لَعَمْرِی لَوْ کُنَّا نَأْتِی مِثْلَ هَذَا اَلَّذِی أَتَیْتُمْ مَا قَامَ اَلدِّینُ وَ لاَ عَزَّ اَلْإِسْلاَمُ وَ اَیْمُ اَللَّهِ لَتَحْلِبُنَّهَا دَماً فَاحْفَظُوا مَا أَقُولُ لَکُمْ یَعْنِی اَلْخَوَارِجَ .)

[۱۲] سوره مبارکه طلاق، آیات ۲ و ۳ (فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِکُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَأَشْهِدُوا ذَوَیْ عَدْلٍ مِنْکُمْ وَأَقِیمُوا الشَّهَادَهَ لِلَّهِ ۚ ذَٰلِکُمْ یُوعَظُ بِهِ مَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۚ وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا * وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا)

[۱۳] سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۴۰ (إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ ۚ وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ ۗ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ)

[۱۴] الخصال ، جلد ۲ ، صفحه ۳۹۷ (حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى رَضِیَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى اَلدَّقَّاقُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ دَاوُدَ اَلْحَنْظَلِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْحُسَیْنُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْجُعْفِیُّ عَنْ حَکَمِ بْنِ مِسْکِینٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو اَلْجَارُودِ عَنْ أَبِی اَلطُّفَیْلِ عَامِرِ بْنِ وَاثِلَهَ قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لَعَنَ أَبَا سُفْیَانَ فِی سَبْعَهِ مَوَاطِنَ فِی کُلِّهِنَّ لاَ یَسْتَطِیعُ إِلاَّ أَنْ یَلْعَنَهُ أَوَّلُهُنَّ یَوْمَ لَعَنَهُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ هُوَ خَارِجٌ مِنْ مَکَّهَ إِلَى اَلْمَدِینَهِ مُهَاجِراً وَ أَبُو سُفْیَانَ جَاءٍ مِنَ اَلشَّامِ فَوَقَعَ فِیهِ أَبُو سُفْیَانَ یَسُبُّهُ وَ یُوعِدُهُ وَ هَمَّ أَنْ یَبْطِشَ بِهِ فَصَرَفَهُ اَللَّهُ عَنْ رَسُولِهِ وَ اَلثَّانِیَهُ یَوْمَ اَلْعِیرِ إِذْ طَرَدَهَا لِیُحْرِزَهَا عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَلَعَنَهُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلثَّالِثَهُ یَوْمَ أُحُدٍ قَالَ أَبُو سُفْیَانَ اُعْلُ هُبَلُ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اَللَّهُ أَعْلَى وَ أَجَلُّ فَقَالَ أَبُو سُفْیَانَ لَنَا عُزَّى وَ لاَ عُزَّى لَکُمْ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اَللَّهُ مَوْلاَنَا وَ لاَ مَوْلَى لَکُمْ وَ اَلرَّابِعَهُ یَوْمَ اَلْخَنْدَقِ یَوْمَ جَاءَ أَبُو سُفْیَانَ فِی جَمْعِ قُرَیْشٍ فَرَدَّهُمُ اَللَّهُ بِغَیْظِهِمْ لَمْ یَنٰالُوا خَیْراً  وَ أَنْزَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی اَلْقُرْآنِ آیَتَیْنِ فِی سُورَهِ اَلْأَحْزَابِ فَسَمَّى أَبَا سُفْیَانَ وَ أَصْحَابَهُ کُفَّاراً وَ مُعَاوِیَهُ مُشْرِکٌ عَدُوٌّ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ اَلْخَامِسَهُ یَوْمَ اَلْحُدَیْبِیَهِ وَ اَلْهَدْیَ مَعْکُوفاً أَنْ یَبْلُغَ مَحِلَّهُ  وَ صَدَّ مُشْرِکُو قُرَیْشٍ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَنِ اَلْمَسْجِدِ اَلْحَرَامِ وَ صَدُّوا بُدْنَهُ أَنْ تَبْلُغَ اَلْمَنْحَرَ فَرَجَعَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لَمْ یَطُفْ بِالْکَعْبَهِ وَ لَمْ یَقْضِ نُسُکَهُ فَلَعَنَهُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلسَّادِسَهُ یَوْمَ اَلْأَحْزَابِ یَوْمَ جَاءَ أَبُو سُفْیَانَ بِجَمْعِ قُرَیْشٍ وَ عَامِرُ بْنُ اَلطُّفَیْلِ بِجَمْعِ هَوَازِنَ وَ عُیَیْنَهُ بْنُ حِصْنٍ بقطفان [بِغَطْفَانَ] وَ وَاعَدَ لَهُمْ قُرَیْظَهُ وَ اَلنَّضِیرُ أَنْ یَأْتُوهُمْ فَلَعَنَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اَلْقَادَهَ وَ اَلْأَتْبَاعَ وَ قَالَ أَمَّا اَلْأَتْبَاعُ فَلاَ تُصِیبُ اَللَّعْنَهُ مُؤْمِناً وَ أَمَّا اَلْقَادَهُ فَلَیْسَ فِیهِمْ مُؤْمِنٌ وَ لاَ نَجِیبٌ وَ لاَ نَاجٍ وَ اَلسَّابِعَهُ یَوْمَ حَمَلُوا عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فِی اَلْعَقَبَهِ وَ هُمُ اِثْنَا عَشَرَ رَجُلاً مِنْ بَنِی أُمَیَّهَ وَ خَمْسَهٌ مِنْ سَائِرِ اَلنَّاسِ فَلَعَنَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مَنْ عَلَى اَلْعَقَبَهِ غَیْرَ اَلنَّبِیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ نَاقَتِهِ وَ سَائِقِهِ وَ قَائِدِهِ .)

[۱۵] سوره مبارکه آل عمران، آیه ۲۶ (قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ ۖ بِیَدِکَ الْخَیْرُ ۖ إِنَّکَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ)