عناوین

نماز عبادی ـ سیاسی جمعه تهران ـ اسفند ۱۴۰۰

Share on print
چاپ
Share on email
ارسال

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْللْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

خطبه اول

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفسِی بِتَقْوَى اللَّهِ».[۲] شما برادران عزیز و خواهران گرامی و نفس ضعف خودم را به رعایت حرمت حق و پاسداشت حریم ذات ربوبی توصیه می‌کنم.

تقوا مسیر هدایت است، تقوا منشأ بصیرت است، تقوا موجب پیروزی بر دشمن درونی و بیرونی است، تقوا کلید باز شدنِ درهای خیر و رحمت به دست خدای متعال است و تقوا موجب این است که خدای متعال خارج از محاسبات ظاهری به اهل تقوا عنایتِ مادّی و معنوی می‌کند، «وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ».[۳]

ادامه تفسیر سوره مبارکه حمد

در خطبه اول توفیق داریم در محضر شما میهمانان خدای متعال به تفسیر سوره مبارکه حمد که ام الکتاب است، با هم سیر می‌کنیم و پیام‌های این سوره را دریافت می‌کنیم.

آیه شریفه «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ»،[۴] اولین دعایی است که بعد از حمد و ثنای اخلاص از محضر حضرت حق درخواست می‌کنیم «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ».

گفته‌اند که متعلَّقِ هدایت دو چیز است، یکی هدایت در اقوال و دومی هدایت در افعال.

این هدایت در اقوال در تصحیح عملکرد انسان نقش تمام دارد، لذا فرمود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا»،[۵] ای مؤمنان! «اتَّقُوا اللَّهَ»، شاید عرض کرده باشم که این «اتَّقُوا اللَّهَ» بدین معناست که خدای متعال مقام خیلی رفیعی را از بندگان خواسته است، همّت مؤمن را بالا می‌برد، گناه زندگی انسان را خراب می‌کند، جان انسان را بدبو و آلوده می‌کند و رابطه‌ی بین انسان و خلق خدا را هم خراب می‌کند.

امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند: «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ»،[۶] اگر رابطه‌ی خودتان را با خدای متعال درست کنید خدای متعال رابطه‌ی شما را با دل‌ها درست می‌کند، او مقلّب القلوب است، همه چیز بدست اوست، دغدغه‌ی این را داشته باشید که خدای متعال را از خودتان ناراضی نکنید، اگر این موفقیت برای کسی حاصل شد مطمئناً خدای متعال دل‌های بندگان خود را شکارِ او می‌کند و در این جهت هم آیه صریح است که «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا»،[۷] اگر کسی مؤمن بود، در رفتار خود هم با دستور خدای متعال و در جهت جلب رضای خدا عمل کرد حتماً خدای متعال برای او مودّت قرار می‌دهد، محبوب دل‌ها می‌شود، مردم عاشق او می‌شوند، دور او می‌گردند، او را دعا می‌کنند؛ حیف است که انسان اینطور نباشد.

تأثیر زبان در اصلاح زندگی

من یک حدیثی در ارتباط با تأثیر زبان در اصلاح زندگی به محضر شما تقدیم می‌دارم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمایند: «لاَ یَسْتَقِیمُ إِیمَانُ عَبْدٍ حَتَّى یَسْتَقِیمَ قَلْبُهُ وَ لاَ یَسْتَقِیمُ قَلْبُهُ حَتَّى یَسْتَقِیمَ لِسَانُهُ»[۸] ایمان کسی استوار نمی‌شود، محکم نمی‌شود، مگر اینکه زبان او مستقیم بشود، زبان به انحراف نگردد، زبان ظلم نکند، شرارت نکند، دل مردم را خالی نکند، ایجادِ یأس و ناامیدی نکند، نمّامی نکند، دروغ بدتر از شراب است، دروغ نگوید و ضعفا را با زبان خودش تهدید نکند، فحش ندهد، ناسزا نگوید.

مرحوم فیض کاشانی اعلی الله مقامه الشّریف در کتاب بسیار مفید «مهجه البیضاء» خودشان بیست گناه برای زبان برشمرده‌اند، و اگر زبان کنترل بشود مجموعه‌ای از گناهانی که هر کدام از آن‌ها منشأ گناهان دیگر است از انسان فاصله می‌گیرد و زندگی انسان زندگی الهی و نورانی می‌شود.

در حدیث دیگری از مولایمان امام سجّاد علیه السلام آمده است که حضرت فرمودند هر انسان باید بداند زبان هر روز صبح از همه‌ی اعضاء و جوارح انسان در عالم معنا احوالپرسی می‌کند، می‌گوید: حالتان چطور است؟ همه‌ی اعضای بدن انسان به او جواب می‌دهد و می‌گویند که «بِخَیْرٍ إِنْ تَرَکْتَنَا»،[۹] اگر تو بگذاری حال ما خوب است، اما زبان تمام اعضاء را به بدبختی می‌کشد، زبان سرخ سر سبز می‌دهد بر باد، «إِنَّمَا نُثَابُ بِکَ وَ نُعَاقَبُ بِکَ»، خدای متعال وقتی می‌خواهد به کسی ثواب بدهد به آثار زبان او ثواب می‌دهد و وقتی هم می‌خواهد عقاب کند به آثار زبان او عقاب می‌کند، نماز خیرالعمل است، نقش کلیدی نماز برای زبان است، زبان دل را بیدار می‌کند، وقتی همه‌ی ما با زبان «یا الله» می‌گوییم، دل ما یادِ خدا می‌کند، اعضاء و جوارح ما با یاد خدا نور می‌گیرد.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم * قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ * مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ * وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ * وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ * وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ».[۱۰]

خطبه دوم

«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمینَ اللّهُمَّ صَلِّ وَ سلّم عَلَی سَیِّدِ أَنْبِیَائِکَ ‏وَ أفضَلِ رُسُلِکْ سَیِّدِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَی سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ أمیرِ المُؤمِنینِ عَلِیِّ بنِ أَبِی طَالِب وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَهِ فَاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَی سِبْطَیِن نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ سِیِّدی شِبَابِ أَهلِ الجَنَّهِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ وَ صَلِّ عَلَی سادات  الْمُسلّمینَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ الزکی وَ الخلفِ الصالح حجتِک القَائِمِ اُمنائِک فی بِلادک».

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفسی بِتَقْوَى اللَّهِ».

شما برادران مکرّم و خداجو و دعوت‌شده‌ی حضرت حق، رونقِ شعائر دینی، و خواهران تربیت شده‌ی در مکتبِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و حضرت زینب کبری سلام الله علیها که اهل جهاد در ابعاد مختلف و در تعظیم شعائر و رونق دادن به کانون‌های شکوه و عزّت حضور پیدا می‌کنند، و آحاد مردم عزیزمان را به تقوای الهی دعوت می‌کنم.

یکی از راه‌هایی که انسان از تنگناها خلاص بشود و زندگی برای او آسان بشود مسئله تقواست.

در یک آیه فرمود: «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا»،[۱۱] اگر کسی تقوا را رعایت کند، یعنی به آنچه خدای متعال امر کرده است ملتزم باشد، واجبات خود را کمرنگ نکند، و خودش را نسبت به آنچه خدا نهی کرده است نزدیک نکند، کسی که دلی با خدا دارد و بدنی در اجرای فرمان خدا دارد، خدایی که قدرت مطلقه است زندگی او را آسان می‌کند.

دریای ماه شعبان

در خطبه دوم مناسبت‌هایی که وجود دارد و جای صحبت در محضر شما نمازگزاران عزیز، برادران و خواهران و ملّت عزیز هست، در ابتدا حضورمان بر سر سفره‌ی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم یعنی ماه شعبان است.

خدای متعال چه گنجی، چه چشمه رحمتی، چه باران مطهّری، چه اکسیر اعظمی به ما داده است و باید قدر آن را بدانیم و با دست خالی از این کانون نور و از این وسیله تزکیه بیرون نرویم.

در این صلوات شعبانیه که صلوات خیلی خوش مضمون و دارای معارف بلند است، «وَ هَذَا شَهْرُ نَبِیِّکَ سَیِّدِ رُسُلِکَ شَعْبَانُ الَّذِی حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَهِ وَ الرِّضْوَانِ‏»،[۱۲] این ماه شعبان ماه نبی تو که سیّد پیامبران توست و ویژگی آن این است که لحظه به لحظات آن به رحمت پیچیده شده است، لحظه به لحظه‌ی ماه شعبان مجرای رحمت خداست و مهم‌تر از اینکه شب و روز و ساعات و لحظات این ماه دسترسی به رحمت خدای متعال است، مسئله رضوان خیلی مهم‌تر است، رضوان بالاتر از بهشت است، رضوان مقام قرب خدای متعال است، این مقام مقامِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه است، «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّه»،[۱۳] اگر کسی عاشق خدای متعال باشد فقط می‌خواهد خدای متعال به او توجّه کند، اینکه به او بدهد یا ندهد برای او مهم نیست، مهم این است که خدای متعال از او راضی باشد، این مهم‌ترین آرزوی اوست.

ان شاء الله ماه شعبان را غنیمت بشماریم.

یکی از مراقبات ماه شعبان استغفار است، هفتاد مرتبه «اَستَغفِرُاللهَ وَ اَسئَلُهُ التَوبَهَ» با توجّه، «اَستَغفِرُالله» یعنی خدایا مرا ببخش، یعنی خدایا آبروی من را نبر، مرا بپوشان، مردم ندانند من چه کارهایی کرده‌ام، «اَستَغفِرُاللهَ وَ اَسئَلُهُ التَوبَهَ» بعد از آنکه آبروداری کردی و نگذاشتی مشت من باز بشود و از چشم بندگانت بیفتم، درخواست می‌کنم که دیگر مرا برگردان، اگر تابحال عوضی رفته‌ام حال می‌خواهم در محضر تو باشم، در خط تو باشم، مؤمن زندگی کنم، با اعتقاد به تو و آخرت زندگی کنم.

خدای متعال هم سریع الرضا است، اگر ما به کسی بدی کرده باشیم یا بدهکار باشیم و نداشته باشیم که پس بدهیم می‌رویم و عذرخواهی می‌کنیم، خیلی‌ها سخت‌گیری می‌کنند، ولی خدای متعال منتظر است، خدای متعال فرمود: «لَو یَعلَمُ المُدبِرونَ عَنّی کَیفَ انتِظاری لَهُم ورِفقی بِهِم وشَوقی إلى تَرکِ مَعاصیهِم لَماتوا شَوقا»[۱۴] اگر بندگان گنهکار من می‌دانستند که من چقدر مشتاق هستم این‌ها برگردند، از شوقشان می‌مردند.

ما چنین خدایی داریم، بنده چه مشکلی دارم که از این خدا عذرخواهی نمی‌کنم و درِ خانه‌ی او را نمی‌زنم؟

دیگر مسئله‌ی صلوات بر محمد و آل محمد است، صلوات ملازمت با استقامت است در محضر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین، صلوات باعث می‌شود که ما ملازم باشیم و از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها جدا نشویم، وقتی ما صلوات می‌فرستیم خدای متعال به ما صلوات می‌فرستد که این کار کارِ خدای متعال است، «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا».[۱۵]

اللهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم

دیگر مسئله‌ی مناجات و دعاهای ماه شعبان، خصوصاً مناجات شعبانیه که می‌طلبد انسان خطبه‌های متعددی را، یا جلساتی را در محافل و مجالس از دریای بیکران نور مناجات امیرالمؤمنین صلوات الله علیه که بقدری پرجاذبه و متعالی است که همه‌ی ائمه علیهم السلام این مناجات را می‌خواندند.

نکته‌ی دیگر در ماه شعبان مواسات است، به فقرا توجّه کنیم، همیشه خوب است، ولی این ماه به صندوقِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم می‌ریزید و برکت دیگری دارد، دست به دست یکدیگر بدهیم و در این شرایط حساس گرانی و مشکلات معیشتی نگذاریم به برادران و خواهران ما سخت بگذرد، با آن‌ها مواسات داشته باشیم.

تواضع عجیب مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی

نکته‌ی دوم توصیه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای، در ابتدا به خبرگان رهبری و اعضای مجلس خبرگان که در محضر ایشان مشرّف بودند، نفس بی‌بدیل آن‌ها را گوشزد فرمودند، بعد هم خودشان خواستند وظیفه‌یشان را در پایش رهبری… ان شاء الله خدای متعال به حق حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و به عصمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها این رهبر ما را با این صلابت و نورانیت و کرامت و مزایای بی‌بدیلی که خدای متعال به او داده است تا ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف از ما نگیرد… ایشان توصیه کردند که مراقبت لازم را نسبت به رهبری داشته باشند و زیر نظر بگیرند.

چه تواضعی! چه حق‌مداری! چه کرامتی!

جهاد تبیین

مهم‌ترین مسئله مسئله‌ی جهاد تبیین است، در انفعال جوامع، در از هم گسستنِ ارتباطات یک اجتماع، تبلیغ نقش اول را دارد، اولاً دشمن با تبلیغِ پرحجم خودش می‌آید و ذهن‌ها و تشخیص‌ها و باورها و اعتقادات را بمباران می‌کند، آن‌ها از آن طرف هجوم می‌آورند و اثر می‌گذارد، حرف اثر دارد، حتّی اگر دروغ تکرار بشود، کأنّه انسان دیگر با اینکه می‌دانست دروغ است باور می‌کند، از آن طرف هنرمندانه با ابزار مدرن اعتقادات و باورها و تشخیص‌ها را مورد هجوم قرار بدهند و ذهن جوان و اقشار مختلف را به ویرانی بکشند، از این طرف دفاع نباشد، تبیین نباشد، توجیه نباشد، پاسخ لازم نباشد.

این مسئله‌ی امر به معروف و نهی از منکر که الحق و الانصاف نه مظلوم است بلکه به قتل رسیده است، خبری از امر به معروف و نهی از منکر در کوی و برزن و بازار و متن جامعه و ادارات نیست، کجا این فریضه‌ی مهمی که تمام فرائض به این وابستگی دارد… امر به معروف و نهی از منکر همان تبیین است، ما قانونی سازنده‌تر و سرنوشت‌سازتر و اثرگذارتر از احساس مسئولیت برای موجودیت دینی و هویت انقلابی و هویت مستقل و عزّت خودمان و جامعه‌مان احساس مسئولیت داشته باشیم، همه را خودمان ببینیم، از یکدیگر دفاع کنیم، یکدیگر را به خوبی‌ها وادار کنیم و از بدی‌ها باز داریم.

یکی از این مسائل در مصداق آن امر به معروف و نهی از منکر، در ابطال باطل و تحقیقِ حق است، که در زیارت جامعه می‌خوانیم «مُحَقِّقٌ لِما حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِما اَبْطَلْتُمْ»، ما آنچه که شما حق می‌دانید، ما در تحقیق به اثبات می‌رسانیم که مطالب شما حق است و آنچه را شما باطل می‌دانید ما برای ابطال آن کمر بسته‌ایم و ساکت نمی‌نشینیم.

در روایت دارد خدای متعال به شعیب نبی علیه السلام وحی فرمود که صد هزار نفر از امّت تو را با عذاب خودم نابود می‌کنم، چهل هزار نفر را بخاطر مفاسدشان و انحرافاتشان و ظلم و بیدادشان، ولی شصت هزار نفر را بخاطر سکوتشان، چرا وقتی آن‌ها فساد کردند این‌ها حرف نزدند؟

پیشرفت فضایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

امروز بالاترین فساد ایجادِ یأس و باورِ مردم را… این مملکت چهل و سه سال استقلال خود را حفظ کرده است، عزّت خود را حفظ کرده است، اقتدار این مملکت طوری جهشی بوده است که اصلاً نمی‌شود گفت چه کرده است، نفوذ منطقه‌ای، پیشرفت‌های علمی در ابعاد مختلف و در چهل سال پیشرفت‌های جهشی ما، امروز بعضی از آدم‌های بی‌خبر ما را با کسانی که صد سال کار می‌کنند مقایسه می‌کنند، در چهل سالی که ما جنگ و محاصره و آشوب و فتنه داشتیم، ما اینقدر اوج گرفتیم که یکی از آن نقاط عطفی که باید به خودمان ببالیم و به سپاه عزیزمان دعا کنیم و برایشان آرزوی پیروزی در همه‌ی صحنه‌ها را داشته باشیم و برای یاوه‌گویانی که این‌ها را نشان گرفته‌اند و می‌دانند سپاه چه ظرفیتی است، باید آن‌هایی را که قابل هدایت هستند را دعا کنیم، وگرنه هم باید مقاومت کنیم و هم آن‌ها را نفرین کنیم.

ماهواره نور یک در مدّتی قبل بحمدالله به فضا فرستاده شد و گام بلند سپاه در این مرحله جدّی شد و این ماهواره‌ی نور دو، تکامل یافته‌ی ماهواره‌ی نور یک است که مأموریت آن جمع‌آوری اطلاعات در جهات مختلف، هم می‌تواند سیل و زلزله را رصد و پیش‌بینی کند، و هم در مسائل نظامی، راهبردی، بالا بردنِ ارتقاء بازدارندگی در این مسئله ملحوظ شده است.

در تاریخ سوم اردیبهشت سال ۹۲ ماهواره نور یک با موفقیت پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت و تاکنون ده هزار مرتبه به دور زمین چرخیده است و تا حدود یک سال دیگر نیز به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد.

ماهواره نور دو در ۵۰۰ کیلومتریِ زمین مستقر شده است و کاربرد آن خیلی بیشتر از ماهواره نور یک است و این گام بلند سپاه در مسئله فضایی شدنِ کشور ما، این کشور اولین کشور اسلامی است که همزمان با اعیاد شعبانیه که روز تولد حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه روز سپاه بود، روز تولد حضرت اباالفضل العباس علیه السلام روز جانباز بود، و اینکه بر سر سفره‌ی حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه و حضرت اباالفضل العباس علیه السلام و حضرت زین العابدین صلوات الله علیه این اقدام سپاه خیلی جالب توجّه است.

با استفاده از ماهواره مرحله‌ای قاصد از کویر شاهرود نور ۲ را در مدار پانصد کیلومتری زمین قرار داد و این ماهواری سنجشی و شناسایی است، ماهواره نور ۲ با سرعت ۷.۶ کیلومتر در ثانیه در ۴۸۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

چند نکته در این گام افتخارآمیز قابل توجّه است، یکی این است که بدون شک شرایط بین المللی در وضعیت کنونی نشان می‌دهد که توسعه و پیشرفت بدون امنیت کارایی ندارد و در این صورت کشور محتاج دیگران خواهد شد. بحمدالله تاکنون سپاه پاسداران در کنار سایر خدماتی که به جامعه دارد، در بُعدِ کمک‌رسانی، در مسئله‌ی حضور بسیج در روزهای سخت کشور، حمایت از مظلومان و مستضعفان، و این قدم نشان داد که بدون اتّکاء به نیروهای خارجی، با اتّکاء به ظرفیت داخلی می‌شود کارهایی کرد که دشمن را کور کند و به وحشت بیندازد.

یکی مسئله‌ی تکیه‌ی به ظرفیت‌های داخلی است که خیلی مهم است، دوم اینکه ظرفیت جوان‌های دانشمند ما، این‌هایی که این کار عظیم را بعهده گرفتند و به سامان رساندند، همه‌شان دانشمندان جوان و انقلابی و ولایی و مردمی هستند، و این انگیزه‌ی دینی بیشترین تأثیر را در پیشرفت‌ها دارد.

در کنار این می‌توان حدس زد ان شاء الله با ظهور دولت ولایی انقلابی جهادی پرتلاش مردم‌مدار عاشق خدمت زمینه‌ای پیش بیاید که همین جوان‌هایی که می‌توانند ماهواره را در ۴۸۰ ثانیه در ۵۰۰ کیلومتریِ زمین بعنوان یک امر راهبری، قدرت بازدارندگی کشور را اینقدر بالا ببرند، آیا در مسئله اقتصاد این‌ها نمی‌توانند در این جنگ اقتصادی تمام عیاری که دنیای غرب با ما دارد مشکل اقتصاد را حل کنند؟

من یقین دارم که اگر میدان به جوان‌های مستعد داده بشود در این جنگ هم طولی نمی‌کشد که پیروزی را نصیب ملّت ایران خواهند کرد.

مسئله‌ی جنگ روسیه و اوکراین

نکته آخر مسئله‌ی جنگ روسیه و اوکراین است و لجن‌پراکنیِ بوق‌های تبلیغاتی غرب و بعضی از وابستگان بیرونی‌شان که در این مسئله انگشت اتهام برای نظام اسلامی ایران باز کرده‌اند و ابهاماتی را ایجاد کرده‌اند.

ایران از نظر مبنای انقلابی و دینی خودش حامی مظلوم است، طرفدار حق بر علیه باطل است، اگر ایران در سوریه و لبنان حضور پیدا می‌کند و در برابر فلسطین مظلوم بعنوان یک حامی قدرتمند بحساب می‌آید، برای اینکه جنگ فلسطین و اسرائیلِ غاصب جنگِ حق و باطل است، جنگِ یمن و ائتلاف جنگِ حق و باطل است، اما در مسئله اوکراین، اولاً دنیای غرب در زمان شوروی وقتی آلمان متحد را، خواستند دو آلمان را یکی کنند، که عقب‌نشینی شوروی را لازم داشت، این‌ها تعهد دادند که ناتو را توسعه ندهند و به این تعهدشان عمل نکردند و همچنان نیروهای نظامی ناتو در کشورهای مختلف پایگاه بوجود آوردند، لهستان، چک اسلواکی و کشورهای دیگر، بعد از تعهد عهدشکنی کردند، مانند همه‌ی تعهداتی که دارند و به هیچ کدام پایبند نیستند، تا بالاخره آمدند و به مرز روسیه رسیدند و بعنوان یک تهدید جدّی بر خلاف تعهد خودشان انجام دادند.

ما با جنگ مخالف هستیم، نظام اسلامی با تخریب زیرساخت‌ها قطعاً مخالف است، با کشتار مخالف است، اما جنگ در تضاد منافع است، اگر جنگ حق و باطل بود ما تکلیف دیگری داشتیم، آن‌ها عهدشکنی کرده‌اند و اوکراین هم در مسئله هواپیما با ما جفا کرد و سوءاستفاده از فرصت به نفع امریکا می‌کرد.

از این جهت ما در این امر هیچ مشکلی از نظر اخلاقی نداریم، ولی یک مرتبه‌ی دیگر آبروی غرب در جنگ اوکراین رفت، این شهدای فراوانی که در یمن، این همه کودک و زن کشته شدند، در فلسطین مرتب قربانی می‌دهند، حضور نامشروع امریکا در سوریه، غارتِ منابع زیرزمینی، کشتار همچنان ادامه دارد، این‌ها به نفع هیچ مظلومی موضع نگرفتند، اما در اوکراین خیلی از بوق‌هایشان در جهت تبلیغات به صدا درآمد، این تبعیض و این جدا کردنِ سفیدپوست‌ها و اروپایی‌ها، یکی از برگ‌های ننگینِ نژادپرستیِ این‌هاست.

اهمیت تعظیم شعائر مهدوی

در پایان؛ سال در حال رسیدن به آخر است ولی فرصتِ بسیار مغتنمی که داریم، پایان سال ما مصادف است با میلاد مسعود قطب عالم امکان، آقایی که این همه خون‌ها برای استقبال از آمدن این‌ها ریخته شده است، انقلاب ما انقلاب ظهور امام زمان ارواحنا فداه است، امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بخاطرِ تحققِ توحید جهانی و عدل جهانی انقلاب کردند و این کشور کشورِ حضرت حجّت ارواحنا فداه است، ان شاء الله برای تعظیم شعائر مهدوی سنگ تمام بگذارید، دوستان عزیز ما برای خیابان ولیعصر تهران، از ابتدا تا انتها، برنامه‌های بسیار وزین و سنگین و دل‌انگیزی را تدارک دیده‌اند و هر کسی در هر خیابانی با هر ابتکاری می‌تواند نشان بدهد که ما عاشق هستیم، ما دل‌شده هستیم، ما لحظه‌شماری می‌کنیم، ما قرار نداریم، و حاضر هستیم جان بدهیم که آقایمان تشریف بیاورند. به دنیا اعلان کنید که انقلاب ما برای ظهور امام زمان ارواحنا فداه است، برای نجات بشریت است، و ما دلداده و بی‌قرار و در به درِ حضرت حجّت ارواحنا فداه هستیم، روز نیمه شعبان و شب نیمه شعبان که آغاز لیالی قدر است، هم دعای کمیل، هم دعای ندبه صبح، هم استغاثه به حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف را جدّی بگیرید.

نکاتی در مورد پایان سال و آغاز سال جدید

در پایان سال خانه‌تکانی می‌کنند، ما هم خانه‌ی دلمان را تکان بدهیم و ان شاء الله گناهانمان را با استغفار و با ادای حقوق پاک کنیم.

در آغاز سال نو خدا نکند خانواده‌ای نتواند برای فرزند خودش لباسی تهیه کند یا غذا و میوه‌ی خوبی تدارک ببیند، این امتحان خوبی که ملّت شریف و سرافراز ما در طول این چهل و سه سال داده‌اند، در این مرحله هم ان شاء الله غنیمت بشمارید، به داد ضعفا برسید، این از گام خداپسند آیت الله رئیسی، رئیس جمهور مؤمن و فداکارمان که دستور أکید دادند، برای کسانی که زیر خط فقر قرار دارند، در تأمین معیشت و رفع مشکلشان برنامه دارند، و ان شاء الله جدّی و مجاهدانه به میدان می‌آیند، «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ».[۱۶]

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم * إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا».[۱۷]

[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸

[۲] الکافی (ط – الإسلامیه)، جلد‏ ۳، صفحه ۴۲۲

[۳] سوره مبارکه طلاق، آیه ۳ (وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا)

[۴] سوره مبارکه حمد، آیه ۶

[۵] سوره مبارکه احزاب، آیه ۷۰

[۶] نهج البلاغه، حکمت ۸۹ (و قال (علیه السلام): مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.)

[۷] سوره مبارکه مریم، آیه ۹۶

[۸] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام ، جلد ۷۲ ، صفحه ۲۶۲ (وَ قَالَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : لاَ یَسْتَقِیمُ إِیمَانُ عَبْدٍ حَتَّى یَسْتَقِیمَ قَلْبُهُ وَ لاَ یَسْتَقِیمُ قَلْبُهُ حَتَّى یَسْتَقِیمَ لِسَانُهُ فَمَنِ اِسْتَطَاعَ مِنْکُمْ أَنْ یَلْقَى اَللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ هُوَ نَقِیُّ اَلرَّاحَهِ مِنْ دِمَاءِ اَلْمُسْلِمِینَ وَ أَمْوَالِهِمْ سَلِیمُ اَللِّسَانِ مِنْ أَعْرَاضِهِمْ فَلْیَفْعَلْ)

[۹] الخصال ، جلد ۱ ، صفحه ۵ (حَدَّثَنَا أَبِی رَضِیَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى اَلْعَطَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ یَحْیَى بْنِ عِمْرَانَ اَلْأَشْعَرِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلسِّنْدِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَلْحَکَمِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مِهْزَمٍ اَلْأَسَدِیِّ عَنْ أَبِی حَمْزَهَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَلْحُسَیْنِ عَلَیْهِمَا السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ لِسَانَ اِبْنِ آدَمَ یُشْرِفُ کُلَّ یَوْمٍ عَلَى جَوَارِحِهِ فَیَقُولُ کَیْفَ أَصْبَحْتُمْ فَیَقُولُونَ بِخَیْرٍ إِنْ تَرَکْتَنَا وَ یَقُولُونَ اَللَّهَ اَللَّهَ فِینَا وَ یُنَاشِدُونَهُ وَ یَقُولُونَ إِنَّمَا نُثَابُ بِکَ وَ نُعَاقَبُ بِکَ.)

[۱۰] سوره مبارکه فلق

[۱۱] سوره مبارکه طلاق، آیه ۴ (وَاللَّائِی یَئِسْنَ مِنَ الْمَحِیضِ مِنْ نِسَائِکُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَهُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِی لَمْ یَحِضْنَ ۚ وَأُولَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ یَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ ۚ وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا)

[۱۲] صلوات شعبانیه

[۱۳] سوره مبارکه بقره، آیه ۲۰۷ (وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ)

[۱۴] المحجّه البیضاء، جلد ۸، صفحه ۶۲ (أوحَى اللّه ُ إلى داودَ علیه السلام : یا داودُ ، لَو یَعلَمُ المُدبِرونَ عَنّی کَیفَ انتِظاری لَهُم ورِفقی بِهِم وشَوقی إلى تَرکِ مَعاصیهِم لَماتوا شَوقا إلَیَّ ، وتَقَطَّعَت أوصالُهُم مِن مَحَبَّتی، یا داودُ ، هذِهِ إرادَتی فِی المُدبِرینَ عَنّی ، فَکَیفَ إرادَتی فِی المُقبِلینَ عَلَیَّ ؟! یا داودُ ، أحوَجُ ما یَکونُ العَبدُ إلَیَّ إذَا استَغنى عَنّی ، وأرحَمُ ما أکونُ بِعَبدی إذا أدبَرَ عَنّی ، وأجَلُّ مایَکونُ عَبدی إذا رَجَعَ إلَیَّ)

[۱۵] سوره مبارکه احزاب، آیه ۵۶

[۱۶] سوره مبارکه محمد، آیه ۷ (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ)

[۱۷] سوره مبارکه نصر