عناوین

درس اخلاق «مؤسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور»

Share on print
چاپ
Share on email
ارسال

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

 

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْللْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

 

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

 

خدا را شکر می‌کنم این توفیق را به ما داد که در محیطی قدم گذاشتیم که می‌شود بوی شهید سلیمانی را استشمام کرد و تک‌تک شما بحمدالله رهروان راه این شهید هستید که یک شخص نیست، یک مکتب، جریان و نور ساری و جاری است و چشمه جوشان است و همان‌طور که عاشورا و دفاع مقدس ظرفیت و سرمایه هستند و باید نسل به نسل از این منبع پرفیض بهره گرفت شهید سلیمانی هم یک منبع و مشعلی است که ان‌شاءالله نسل‌ها می‌توانند از او نور بگیرند و خط مستقیم جهاد و مقاومت را با توجه به سیره آن بزرگوار پیدا کنند. افتخار می‌کنم که به شماها ارادت و عقیده دارم. از شهید سلیمانی با تمام اعتقاد و عمق وجودم درخواست کردم که قول بدهید از ما شفاعت کنید. الحمدالله خدا هم نشان داد مقام شفاعت ایشان خیلی وسیع خواهد بود. در این محفل نورانی که سفره، سفره شهید است و ما هم مهمان هستیم و خودشان پذیرایی می‌کنند نکاتی را به محضر شریف شما تقدیم می‌دارم.

 

تمام موجودات قطب دارند

نکته اول این است که خدا یک خدا است و عالم، عالم اراده واحد خدا است. ما مرز و کرانی برای عالم سراغ نداریم. خدا لایتناهی است و فیض او هم لایتناهی است اما هرچه به موجودات دقت کنید، تمام موجودات، واحد‌ها و مجموعه‌ها قطب دارند. اتم و الکترون قطب دارند و دور هسته مرکزی خودشان حرکت می‌کنند و وقتی هسته از آن‌ها گرفته شود تخریب می‌شوند. در منظومه شمسی، خورشید قطب و نقطه مرکزی است و جاذبه او سیارات را در مدار منظم کرده است. عالم امکان از ذره‌ای که ما نمی‌بینیم تا کهکشان‌ها و سحاب‌‌ها مشمول این قانون هستند که دور قطب حرکت می‌کنند و با جاذبه نقطه مرکزی تنظیم می‌شوند. برحسب روایات ملائکه هم همین‌طور هستند. رئیس ملائکه جناب جبرئیل و زیرمجموعه او میکاییل و اسرافیل هستند و نقطه وصل و عزیزی که ما را به جانان می‌رساند، جناب عزراییل است ولی اجماع ملائکه که حدوحصر ندارند و صافات صف هستند یک علمدار و پرچم‌دار دارند و او به همه آن‌ها اشراف دارد.

خدای متعال خواست در مجموعه عالم، قطب همه ممکنات حجت خدا باشد و این بود که بعد از آفرینش ملائکه خدای متعال به آن‌ها اعلام کرد و آن‌ها را آماده کرد که چشم‌به‌راه حجت خدا باشند. ما انتظار فرج را از دیدگاه نبوی و احادیث اهل‌بیت عصمت و طهارت برترین عبادت می‌دانیم که چشم‌به‌راه امام زمان(عج) باشیم، هرروز احتمال بدهیم آقای ما می‌آید و باید هرروز آمادگی نهایی برای خدمت در حکومت جهانی حضرت را در خودمان احراز کنیم زیرا فرمودند مسئله ظهور مانند مسئله قیامت است از جایی که فکر آن را نمی‌کنیم، ناگهان  از کنار بیت‌الله ندای ایشان بلند می‌شود و می‌گویند: (من آمدم). بر ما است که این آمادگی خدمت جهانی و احراز ظرفیت مجموعه عالم را در خودمان ببینیم که اگر حضرت آمد مسئله، مسئله اداره کل جهان بشریت است و من باید این لیاقت، کفایت و ظرفیت را در خودم ببینم که وقتی حضرت تشریف آوردند یک کار جهانی به من واگذار شود و من هم بتوانم از عهده آن کار جهانی بربیایم. به‌روز بودن، جهانی بودن، همت بلند داشتن، دائم در حال هجرت و تحول بودن و تحول‌گرایی را در برنامه روزمره زندگی خود منظور کردن، انتظار است.

 

تمام انبیاء غیبت داشتند

انی جاعل فی الارض خلیفه…[۱] فقط برای اینکه ۴۰۰ سال ملائکه چشم‌به‌راه بودند و انتظار برای آن‌ها عبادت بود و خداوند متعال برای تمام عبادت‌هایی که برای ملائکه در برنامه گنجانده به بشر زمینه داده که از ملک کمتر نباشد. اول ملائکه خدا انتظار را تمرین کردند و بعد هم که خلیفه خدا در روی زمین مستقر شد و چشم‌انتظاری ملائکه پایان یافت آغاز کلاس‌های انتظار بود. تمامی انبیا بدون استثنا غیبت داشتند و خدای متعال در کلاس غیبت عده‌ای را ساخت و عده‌ای را هم رسوا کرد. غیبت حجت خدا و آمادگی را در غیبت حفظ کردن و از خط بیرون نشدن امتحان بزرگی است.

شیخ صدوق[۲]  رئیس محققین شیعه است و افتخار او این است که مولود دعای امام زمان(عج) است. پدر ایشان صاحب اولاد نمی‌شدند، به حضرت نامه نوشتند و حضرت هم به ایشان نوشتند از بانویی که در خانه شما است صاحب بچه نمی‌شوید ولی خداوند ۲ فرزند به شما خواهد داد که هر دو برای عالم اسلام خیروبرکت خواهند بود بنابراین خدا این تحفه یعنی شیخ صدوق را با دعای امام زمان(عج) به عالم اسلام داد. او کتابی به نام کمال‌الدین دارد. ایشان حدود ۳۰۰ جلد کتاب نوشتند که تمامی متن هستند یعنی حاشیه و تقلید نیست. از این ۳۰۰ جلد کتاب حدود ۳۰ اثر از ایشان قابل‌دسترس است و مابقی در طول تاریخ یا به سرقت رفته و یا از بین رفته است؛ ازجمله دوره فقه ایشان که مدینه العلم بوده و خیلی جامع و کامل بوده که از زمان صفویه به این‌طرف خبری از این مجموعه نیست اما کمال‌الدین را با دستور امام زمان(عج) نوشته‌اند.

ایشان می‌گفتند من دیدم جامعه در مسئله غیبت توجیه نیست و تصمیم گرفتم کتابی بنویسم و غیبت طولانی امام زمان(عج) را در هاضمه شیعیان قابل‌هضم کنم. بااینکه تصمیم گرفته بودم اشتغالات مجال نمی‌داد. در عالم رؤیا دیدم حضرت حجت(عج) کنار باب کعبه و همان‌جا که در زمان ظهور تکیه می‌دهند و صدای ایشان به عالم ‌می‌رسد ایستاده‌اند. سلام کردم و حضرت جواب دادند و فرمودند چرا کتاب نمی‌نویسی؟ عرض کردم کار من کتاب نوشتن است. فرمودند خیر، بنا بود در موضوع غیبت ما کتابی بنویسید. ایشان می‌گوید وقتی بیدار شدم دست‌به‌قلم بردم و کتاب «کمال‌الدین و تمام النعمه»[۳] به دستور خود حضرت نوشته شد و جزء محکم‌ترین متن‌هایی است در موضوع امام عصر و غیبت آن بزرگوار به رشته تحریر در آمده است.

 

بشریت با غیبت تربیت شده است

قسمت عمده این کتاب اثبات غیبت در طول تاریخ است که اصلاً بشریت با غیبت تربیت‌شده. بچه بااینکه پدر و مادر همه‌چیز را به خورد او بدهند به‌جایی نمی‌رسد اما بااینکه پدر و مادر راه نشان می‌دهند و خودشان به مسافرت می‌روند یا بچه را به مسافرت می‌فرستند یا کاری واگذار می‌کنند و بالاسر او می‌ایستند ساخته می‌شود. غیبت امام زمان(عج) برای فردی که می‌خواهد خودش را بسازد یک فرصت خیلی بزرگ است.

امام از این فرصت  استفاده کرد و خودش را مظهر امام زمان(عج) کرد و الحق والانصاف مرات کامل حضرت حجت(عج) بود. مقام معظم رهبری جزء منتظرین واقعی است و این انتظار این ظرفیت را به ایشان داده. مطمئناً این‌ها افراد عادی نیستند.

در عصر ما و در غیبت امام زمان(عج) بدیل و نظیری برای حضرت آقا سراغ نداریم. شهید سلیمانی گفتند من تمام علما را دیدم و می‌گویم ایشان نظیر و مثل ندارد.[۴] این ظرفیت با آن انتظار است. ما باید برای اصلاح جهان زور خودمان را بزنیم و منتظر باشیم فرمان نهایی را از امام زمان(عج) دریافت کنیم. این نکته‌ای بود که کمتر گفته می‌شود. می‌خواستم بگویم این انتظار، آماده بودن، به‌روز بودن و جهانی بودن جزء لوازم چشم‌به‌راه بودن امام زمان(عج) است که نتیجه آن خودسازی است.

 

خود را رها نکنید

در سوره مائده می‌فرمایند: ای مؤمنین خودتان را رها نکنید،[۵] از خودتان غافل نباشید و خود را بشناسید. امیر المومنین(ع)  می‌فرمایند: شما خیال می‌کنید یک جرم کوچک هستید؟ شما این نیستید[۶] این ابزار کار و مرکب شما است و خدا این را داده تا با آن کار کنید و عالمی که شما می‌بینید عالم اصغر است و شما از تمام عوالم بزرگ‌تر هستید. اگر انسان خودش را بشناسد وجد و شوق پیدا می‌کند که این سرمایه را در بازار ارزش بیاورد و ارزش نهایی خودش را با صرف این سرمایه پیدا کند لذا قدم اول این است که آدم خودش را بشناسد و بفهمد که یک نفر می‌تواند جهان را تغییر دهد. آدم ظرفیت جهانی دارد و خداوند ما را جهانی آفریده.

 

از شما ساخته است که همه مشکلات را حل کنید اگر …

«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ»[۷] دو معنا دارد؛ یکی این‌که این حکومت‌ها را می‌برد و شما را به جای آن‌ها می‌آورد اما معنای دقیق‌تر  آن این ست که خداوند شما را آفریده تا زمین را آباد کنید و زمینه را درست کنید. زمینه خود شما هستید  بنا است که مظهر خدا شوید اما بالقوه است و باید کار کنید تا مظهر خدا شوید. شما باید گنجینه شوید و خداوند تمام اسماء خودش را در وجود شما نشان دهد مثلاً هرکسی شفا بخواهد سراغ شما بیاید، هرکسی نور بخواهد اگر سراغ شما بیاید نور پیدا می‌کند. شما مقام خلیفه‌الله پیدا می‌کنید و مردم با هر مشکلی به شما مراجعه کنند از شما ساخته است که همه مشکلات را حل کنید.

امروز امام زمان(عج) ما نه‌تنها در عالم محسوس بلکه در تمام عالم امکان همه کاره است. او اسم الله الاعظم است. ما این ظرفیت را داریم که در امام زمان(عج) ذوب شویم و بتوانیم جهان را تحت اشراف علمی خودمان دربیاوریم و گره‌های جهانی را باز کنیم.

ابتدا باید با مطالعه آیات و روایات رتبه و جایگاه انسان کامل را ببینیم و به سمت آن قله حرکت کنیم. دوم باید خودمان را پیدا کنیم و تنها شناختن ذهنی کاری برای آدم نمی‌کند بلکه آدم باید خودش را وجدان کند، پیدا کند و خودش را بیابد.

حضرت مولی‌الموحدین در جمله‌ای می‌فرمایند: «من در عجبم از کسی که برای چیز کوچکی که از او گم‌شده می‌گردد، وقت می‌گذارد که آن را پیدا کند اما وقتی خودش را گم‌کرده به دنبال خودش نمی‌گردد.[۸] خدا دو استاد بزرگوار از اساتید ما را رحمت کند؛ آیت الله امینی نجف‌آبادی[۹] و  آیت الله مصباح یزدی.[۱۰] آقای مصباح فرمودند به عیادت آقای امینی رفتیم به من گفت آقای مصباح ما جای خودمان را پیدا کردیم؟ می‌دانیم ما را کجا می‌برند؟ ما را به‌جایی که شهید سلیمانی است می‌برند؟ یا جایی که مزورین، ریاکاران و بی‌عمل‌ها هستند ؟ خودمان را پیدا کنیم، رفیق‌هایمان  و رتبه و جایگاه خودمان را پیدا کنیم. اگر رتبه خودمان را پیدا کردیم باید آنجا را بسازیم. ما آمدیم اول زمینه را بسازیم و خلیفه خدا شویم و بعد زمانه و زمین را بسازیم.

 

اول آمریکای درون را شکست دهیم

چگونه می‌خواهیم استکبار آمریکا را از بین ببریم وقتی یک آمریکایی در درون خود گذاشته‌ام یا  با حالت فرعونی که در درون خودم است و رقیب را تحمل نمی‌کنم؟  اینکه در مسائل مختلف کشوری و سیاسی به هم تنه می‌زنیم و همدیگر را می‌زنیم همان استکبار است و امریکا در وجود ما است. ما مرگ بر آمریکا می‌گوییم اما هیچ‌وقت امریکای درون خودمان را دست‌کاری نکردیم. آن چیزی که سلطه آمریکا را در منطقه استوار می‌کند امریکای درون است. اگر این را بیرون کنیم، امریکای بیرون ذلیل است. امام با اعتقاد می‌گفت ما امریکا را زیر پا له می‌کنیم.[۱۱] امام این قدرت را داشت اما چون جامعه آمادگی نداشت این کار را انجام نداد. تمامی ائمه ما قدرت  ولایت تکوینی داشتند.  اینکه هیچ گرگی از گرگ‌ها به نوامیس امام حسین و ناموس کبریایی حضرت زینب (س) نتوانست دست دراز کند، نشان از ولایت تکوینی و هیبت تکوینی بود که در وجود حضرت زینب(س)  بود. وقتی گفت اُسکُتوا،  تصرف کرد. هم همه ساکت شدند و هم زنگ شترها از کار افتاد.[۱۲] این قدرت برای اراده‌ای است که برای ما نیست. اگر ما خودمان را فانی در خدا ببینیم خدا در وجود ما است و بشر می‌تواند همه کار کند.

 

قلب مرکز فرماندهی خداست

آن عرشی که خدا در آن مستقر است و فرمان‌های خودش را از آن پایگاه صادر می‌کند، قلب مؤمن است. اگر دل ما الهی شد، کعبه شد و خانه خدا شد، خدا خودش خانه خودش را اداره می‌کند و خدا بر همه‌چیز قادر است و یدالله فوق ایدیهم.[۱۳] علت اینکه امام هرگز در عمرش نه از شکست ترسید و نه از پیروزی مغرور شد این بود که اصلاً خودی نداشت. امام عبد، فانی و واصل بود و هر چه داده بود به خدا داده بود و خدا هم خدایی خودش را شامل حال امام  کرده بود.

اینکه آمریکا در ایران شکست بخورد و شوروی هم نتواند کاری انجام دهد کار یک آدم نبود، کار خدا بود. چیزی که امام همیشه به زبان می‌آوردند و گاهی آن را پررنگ می‌کردند این بود که خرمشهر را خدا آزاد کرد.[۱۴] امام خدا را شناخت. خدا را در قدرت و عظمت و خودش را در فقر شناخته بود. او فقر مطلق بود و خودش را به غنای مطلق داده بود.

خدا فراموشی، خود فراموشی می‌آورد. هرکسی خدا را در نظر نیاورد خدا او را رها می‌کند و دیگر حواسش به خودش نیست و از خود غافل می‌شود و شیطان فوری ایمان و اعتقادات او را از بین می‌برد و فردی بلهوس و قابل خرید و فروش می‌شود و تطمیع و تهدید در او اثر می‌کند.

امیرالمؤمنین(ع) فرمودند اگر تمام عرب با هم باشند و علی تنها، من عقب نمی‌نشینم.[۱۵] علی کسی نیست که  دنیا بتواند او را یک‌قدم از موضع خودش به عقب بازگرداند. امام گفت ما تا آخر ایستاده‌ایم[۱۶] که جمله جدش امیرالمؤمنین(ع)  است. در فتنه و سختی‌هایی که در این ۳۰ سال برای مملکت پیش‌آمده دیده‌اید که مقام معظم رهبری اظهار ضعف کند؟ اخم کند و جایی بگوید چه کنیم؟ او در همه‌جا قدرتمند است و در تمام سختی‌ها از موضع عزت و قدرت و با آرامش  صحبت می‌کند. این دلیل بر این است که خود را پیداکرده و خودی است که خلیفه خدا است. او مظهر و مرات شده و هر کاری می‌کند فلش آن به سمت خدا است. او نمی‌خواهد خودش را نشان دهد او می‌خواهد خدا را جهانی کند و دل‌ها را به خدا بدهد. چون خودی ندارد خدا با اوست.

 

گشایش درونی تنگناهای بیرونی را بی‌اثر می‌کند

بالعکس هم است یعنی اگر همه امکانات دنیا در اختیار آدم باشد ولی خدا نداشته باشد و چراغ ایمان در دل او خاموش باشد گرفتار تنگنا می‌شود. امریکا، انگلیس و دنیای غرب امکان ندارد روز خوش ببینند و از زندان درون خارج شوند. امکانات بیرونی گشایش درونی نمی‌آورد اما گشایش درونی تنگناهای بیرونی را شیرین می‌کند همان‌طور که حضرت زینب(س)  فرمودند ما رایت الا جمیلا[۱۷] یعنی می‌گفتند سیر ما سیر انتخابی بود، تصادف و انفعال نبود. خدا به ما برنامه‌ای را داده بود و ما در اجرای برنامه کوتاهی نکردیم. لذا  حضرت زینب(س)  همیشه قدرتمند بود ایشان  ظاهراً اسیر بود ولی ابتکار عمل همه‌جا به دست حضرت زینب(س)  بود. او مجلس یزید را به چالش کشید. در آن مجلس دو قربانی داده شد.

مجلسی که در آن ۴۰۰ نفر از متشخصین کشورهای مختلف دعوت‌ شده بودند و جشن پیروزی گرفته بودند اما حضرت (س)  در آنجا قدرت‌نمایی کرد، اعتراضات در مجلس بالا گرفت و مجلس به هم ریخت. بعد مجلس را به مسجد جامع دمشق برد و در آنجا هم امام زین‌العابدین‌(ع)  آخرین ضربه را زد و با پیروزی دمشق را ترک کردند. این شهادت‌ها و مقاومت نتیجه خودش را نشان داد. قتل، ضرب، شتم، غارت و اسارت بود اما وقتی آخرین ضربه را زدند طرف عقب‌نشینی کرد و منفعل شد و گفت خدا ابن زیاد را لعنت کند من نگفته بودم حسین را بکشید. اگر مقاومت نبود همه این‌ها با ذلت کشته می‌شدند اما با پیروزی طرف را بی‌آبرو کردند و با احترام به مدینه بازگشتند و زمینه فرهنگی پیدا کردند تا تخم بپاشند و این انقلاب رویش آن تخم‌هایی است که حضرت زینب(س)  و زین‌العابدین ع) با مقاومت ایجاد کردند.

 

صعود و سقوط آدم از خودش است

لذا علیکم انفسکم بر شما باد خودتان را درست کنید، زبانتان، چشمتان، گوشتان و اعضا و جوارحتان را درست کنید و از امانت‌های الهی امانتداری کنیم که آلوده نشوند. خودمان را بشناسیم، بیابیم و بسازیم. از خودمان مراقبت داشته باشیم. خدا تضمین می‌‌کند که فشارهای بیرونی شما را ذوب نمی‌کند و قوی‌تر می‌شوید. اگر شما از درون قوی بودید فشار و قوه بیرونی قدرت درونی شما را از بین نمی‌برد. شما مشکلات داخل را حل کنید، اگر مشکلات داخل را حل کنید، بیرون در چنگ شما است اما اگر مشکل در دل، افکار و فکرتان بود و اهل تردید و شک بودید و از گذشته پشیمان بودید نیازی به فشار بیرونی نیست، خودتان ساقط می‌شوید. صعود آدم از خودش است و سقوط آدم هم از خودش است. بنابراین انسان خود یافته و خودباور کرده انسانی است که خدا را باور کرده است. خداباور کرده خودش را مأمور خدا  و بشریت را عائله خدا می‌داند. همه بشریت اعضای خانواده ما هستند و ما مأمور نجات همه هستیم.

عشق به  نجات بشریت تار و پود پیامبر اکرم (ص) را گرفته بود. حالت پیامبر (ص) نسبت به خودی‌ها و درونی‌ها این‌طور بود که لقد جائکم رسول من انفسکم…[۱۸] یک معنای من انفسکم  این است که از جنس بشر است اما معنای آن بالاتر است یعنی پیامبر از خودتان است و مؤمنین قماش پیامبر(ص) هستند.

امام آمد و جذب کرد و این جوانانی که جلوی تانک رفتند، حماسه آفریدند و تاریخ را با برگ زرینی از خون خودشان بازنویسی کردند، قماش امام بودند. قماش امام خودش هم امام می‌شود هرکجا که برود الگو و پیشوا است و دل‌ها را شکار می‌کند. یکی از عزیزان سپاه قدس می‌گفت شب جمعه‌ای بود و  ۱۳ نفر از برادران اهل سنت با حزب‌الله همراه ما بودند و من برای آن‌ها دعای کمیل را خواندم. این افراد بعد از دعای کمیل خیلی منقلب و برافروخته بودند و پرسیدند این متن از کجا آمده؟ من به آن‌ها توضیح دادم و گفتم اگر چنین متنی از بزرگانتان دارید به ما بدهید تا ما زیر پرچم آن‌ها برویم اما اگر این‌طور اکسیرها مخصوص  امیر المومنین(ع)  است چه عذری دارید که زیر این پرچم نباشید؟ هر ۱۳ نفر شیعه شدند.  این امامت است.

 

اول خودتان حق و حقیقت باشید

سپاه قدس می‌خواهد دل‌ها را فتح کند و دل فتح کردن نورانیت می‌خواهد. آدم تا خودش نور نباشد نمی‌تواند فضا را روشن کند. باید از درون عشق و جوشش الهی داشته باشد. خدا آیت الله حسن‌زاده آملی[۱۹] را رحمت کند که جز استثناها در حوزه علمیه و دارای جامعیت بود. از ایشان سؤال کردند آیا ظهور نزدیک است؟ ایشان فرمودند شما در اینکه ظهور شروع‌شده تردید دارید؟ ما در آستانه فجر انقلاب حضرت مهدی رفته‌ایم. تعبیر ایشان این بود که این انقلاب ظهور صغرای امام زمان(عج) است.[۲۰]  لذا باید شبکه جهانی داشته باشید و خودتان حق و حقیقت باشید و جز به‌حق فکر نکنید. شما باید مجرای حقیقت باشید و دل‌ها با حق سنخیت دارد. جنس‌های خودتان را در مناطق مختلف کشف کنید. بدجنس ۱۰ هزار سال در بین ملائکه بود اما درست نشد و تنها نتیجه ۱۰ هزار سال زحمت شیطان این بود که سلطه جهانی دارد او ظرفیت پیدا کرد و بد از آن استفاده می‌کند. اگر شما بخواهید جهان را در دست داشته باشید و یاور داشته باشید «إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطَانِ کَانَ ضَعِیفًا»[۲۱] باید خودتان را سنخ امام زمان (عج)کنید و عده‌ای که به امام زمان(عج) می‌خورند و جنسشان این‌طور است که جذب می‌شوند را جذب کنید. این راه نجات بشریت است که با زور و تهدید نمی‌شود، زور و ابزار مقدمه بیداری است اما خودش موضوعیت ندارد و طریقیت دارد لذا باید قوی و مقتدر بود اما قدرتی که به بندگی ما کمک کند.

 

عجله کنید دیر می‌شود

این بندگی است که دل‌ها را شکار می‌کند.  فتح الفتوح جهانی را در ساحت امام زمان(عج) خواهید دید. عجله کنید که دیر می‌شود، حضرت ظهور می‌کند و افرادی که از انقلاب جدا شدند یا کم کاری کردند باز می‌مانند. مرگ که بیاید توبه قبول نیست و ظهور امام زمان(عج) هم‌چنین حالتی دارد.

جمع با صفای شما  برای یک طلبه ورشکسته‌ای که خودم را محتاج معنویت شما می‌دانم هم درس بود، هم شیرین بود و هم خدا را شکر می‌کنم که با چهره‌های نورانی شما در این محیط انسی سلیمانی‌وار داشتم.

[۱]. سوره مبارکه بقره، آیه ۳۰

[۲]. ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن باویه معروف به ابن بابویه و نیز شیخ صدوق قمی (۳۸۱ ـ ۳۰۶ق) صاحب کتاب «من لایحضره الفقیه» که از کتب اربعه روایی شیعه می‌باشد. این بزرگوار در قبرستان ابن بابویه شهر ری مدفون می‌باشد.

[۳].  کتاب «کمال‌الدین و تمام النعمه» ترجمه آیت‌الله کمره‌ای، انتشارات اسلامیه تهران

[۴]. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مراسم سالگرد شهید حسن اسدی در شهریور ۱۳۹۴: «مردم … این را بدانید، والله علمای شیعه را تماماً و از نزدیک می‌شناسم. الان ۱۴ سال شغل من همین است. علمای لبنان را می‌شناسم، علمای پاکستان را می‌شناسم، علمای حوزه خلیج فارس را می‌شناسم، چه شیعه و چه سنی. والله، اشهد بالله، سرآمد همه این روحانیت، این علما از مراجع ایران و مراجع غیرایران، این مرد بزرگ تاریخ یعنی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای است» (http://azini.ir  و DEFAPress.ir ۲۶ شهریور ۱۳۹۴)

[۵]. سوره مبارکه مائده، آیه ۱۰۵ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ لاَ یَضُرُّکُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»

[۶]. دیوان الامام علی «اتزعم انک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الأکبر»

[۷]. سوره شریفه مائده، آیه ۹

[۸]. امیرالمؤمنین علیه‌السلام: «عجبت لمن ینشد ظالته و قد اضل نفسه فلا یطلبها» (میزان الحکمه، ج ۷، ص  ۱۴۱)

[۹]. آیت‌الله  ابراهیم امینی نجف‌آبادی (۱۳۹۹ ـ ۱۳۰۴ش)

[۱۰]. آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (۱۳۹۹ ـ ۱۳۱۳ش)

[۱۱]. صحیفه امام، جلد ۱۷، ص ۴۰۴، «ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم».

[۱۲]. کتاب «بزرگ بانوی جهان زینب» صص ۱۱۷ ـ ۱۱۵: «اسکتوا یا اهل الکوفه اسکتوا»

[۱۳]. سوره مبارکه فتح، آیه ۱۰

[۱۴]. امام این عبارت را به صورت شفاهی بیان کرده‌اند و در صحیفه حضرت امام نیامده است.

[۱۵]. نهج‌البلاغه، نامه ۴۵: «والله لو تظاهرت العرب علی قتالی  لما ولیَّتُ عنها»

[۱۶]. صحیفه امام، ج ۶ ص ۲۷۶: «ما تا آخر نفس ایستاده‌ایم» و صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۹۵ «ما تا آخر ایستاده‌ایم و با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد مگر اینکه آدم بشود.»

[۱۷]. لهوف سید ابن طاوس : حضرت زینب سلام الله علیها در پاسخ به یزید که پرسید: «کیف رایت صنع الله باخیک» فرمود: «ما رایت الا جمیلا، هولاء قوم کتب الله علیهم القتل فبرزوا الی مضاجعهم.

[۱۸]. سوره مبارکه توبه، آیه ۱۲۸ « لَقَدْ جَاءکُمْ  رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ»

[۱۹]. آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی (۳ مهر ۱۴۰۰ ـ ۲۱ مهر ۱۳۰۷)

[۲۰]. آیت‌الله حسن‌زاده در دیدار با جمعی از طلاب در سال ۱۳۸۰ قرائن و شواهد نشان می‌دهد انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ظهور صغرای حضرت بقیه الله الاعظم و بین الطلوعین حکومت جهانی امام زمان ارواحناه فداه می‌باشد. (خبرگزاری تسنیم ۲۶ دی ۱۳۹۳ «علامه حسن‌زاده آملی: ظهور اتفاق افتاد ه است»)

[۲۱]. سوره مبارکه نساء، آیه ۷۶