عناوین

پیام جمعه – تیر ۱۴۰۰

Share on print
چاپ
Share on email
ارسال

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْللْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ‏».

مقدّمه

ایام الله اربعین کلیم خداست، ماه ذی القعده الحرام است، ماه میلاد شمس شموس عالم امکان، وجود مبارک مولای ما و صاحب این کشور حضرت ابی الحسن علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیّه و الثناء است، ماه درخشش نور کریمه‌ی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین و سفره‌گسترِ حوزه‌ی فقاهت و حکمت و علم و دانش و بینش و معنویت است.

به این مناسبت چند نکته‌ای را به محضر شریف بزرگان و صاحبدلان و برادران و خواهران، خصوصاً جوان‌های پاکدل و خداجو عرض می‌کنم.

نکاتی در مورد ماه ذی القعده الحرام

یکی از ویژگی‌های این ماه این است که ماه حرام است، جنگ در ماه حرام ممنوع است، ماه صلح است، ماه آرامش است.

ان شاء الله خدای متعال به من و همه‌ی شما عزیزان توفیق بدهد که ان شاء الله در این ماه با خدای متعال آشتی کامل داشته باشیم، صلح با خدای متعال صلح با خود است، با خودمان بدی نکنیم، با خودمان دشمنی نکنیم، تمام کارهایی که خدای متعال ممنوع کرده است کارهایی است که به دنیا و آخرت ما صدمه می‌زند، در این ماه دل خودمان را به خدای متعال بدهیم، در مقامِ کسب اخلاق الهی باشیم و با زبان و چشم و دست و گوش و جوارح و جوانح خودمان گناه نکنیم، گناه نکنیم که ماه حرام است، با خدای متعال جنگ نکنیم.

نکته‌ی دوم این است که ماه چلّه‌نشینی است. کلیم خدای متعال حضرت موسی علی نبیّنا و آله و علیه السلام از اول دی القعده تا روز عید قربان با خدای متعال خلوت داشت، در مقام ارتباط محض با خدای متعال بود، هر چه غیر از خدا بود کنار گذاشت، «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِینَ لَیْلَهً»،[۲] اگر از اول ماه موفق نبودید که هر روز هزار مرتبه «لا اله الا الله» بگویید، یعنی غیر خدا را پشت سر بیندازید و روی شما فقط به خدای متعال باشد و اقبال به خدای متعال داشته باشید، از امروز تا روز عید قربان هر روز هزار مرتبه «لا اله الا الله» را با حضور قلب بگوییم، آثار عجیبی دارد.

نکته‌ی سوم این است که خداوند علی حکیم رئوف ودود اربعین حضرت موسی علیه السلام را، با اینکه حضرت موسی علیه السلام روز و شب در مقامِ خلوت بود، ولی شب‌ها را مطرح فرموده است، «ثَلَاثِینَ لَیْلَهً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ».

جوان‌های عزیز! طلبه‌های بزرگوار! دانشجویان ما! جوان‌های مذهبیِ معتقدِ به خدا و آخرت! خودمان را از گنجِ شب و سحر محروم نکنیم، خدای متعال پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را شب به معراج برده است، خدای متعال نجوا و قربِ حضرت موسی علیه السلام را شب‌ها برجسته کرده است، سعی کنیم که شبی بیدار بشویم و از خدای متعال دولت بگیریم، سحرها استغفار کنیم.

نکته‌ی بعدی این است که وقتی حضرت موسی علیه السلام به امر الهی از ماسوی الله کنار می‌کشد و همه‌ی وجود خودش را با شعله‌ی عشقِ خدا در خلوت حضرت حق ذوب می‌کند، مردم را سرگردان نمی‌گذارد، برای مردم راهنما و راهبر و ولی تعیین می‌کند، «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِینَ لَیْلَهً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَهً وَقَالَ مُوسَى لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ»، برادرِ خودش هارون را که از خدای متعال خواست خدای متعال او را منسوب کند که در خدمتِ موسی باشد، یارِ موسی باشد، او را بعنوانِ خلیفه و جانشین خودش و سرپرست امّتِ خودش معیّن کرد، ولی دو سفارش کرد. اول: «أَصْلِحْ»، و دوم: «لَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ». در مقام اصلاح امور مردم باش، و دیگر اینکه نکند به دنبالِ آدم‌های مفسد بروی، این خیلی مهم است، در مدیریت‌های جامعه‌ی اسلامی، رهبریِ امّت توحیدی، مسئله‌ی توجّه به اصلاح امور و مقابله‌ی با فساد و قاطی نبودن با مفسدین نکته دارد.

آیا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم امّت را رها کردند؟

نکته‌ی آخری که من در این مقطع عرض می‌کنم، مسئله‌ی «ولایت» است.

حضرت موسی علیه السلام وقتی می‌خواهند برای چهل روز به جایی بروند، امّتِ خود را بدونِ رهبر نمی‌گذارد، بدونِ سرپرست و راهنما و بلدچی رها نمی‌کند که گرفتارِ هرج و مرج و بدبختی بشوند و هر گرگی بیاید و این‌ها را بدرد، آیا می‌شود رحلتِ پیامبر خاتم که شریعت جهانی آورده است فرا برسد و نسل‌ها را تا قیامت به حال خودشان رها کند؟

این حدیث منزلت که می‌فرماید: «أنتَ مِنّی بِمَنزلهِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیّ بَعدی»،[۳] از طرقِ مختلفِ عامّه و خاصه نقل شده است، جزو احادیث متواتر است که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم وصیّ خاص ایشان بوده‌اند و به امر خدای متعال، همان کاری که حضرت موسی علیه السلام در مورد حضرت هارون علیه السلام انجام داد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هم در مورد امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، بعد هم که این احادیثِ متضافر که بیش از صد و شصت حدیث است، «الأئِمَّهُ بَعدِی إثنَی عَشَر»، بعد از من دوازده وصی و خلیفه وجود دارد.

نکاتی در مورد انتخابات

اما نکاتی که بمناسبتِ حوادث روز بایستی به خدمت شما عرض کنم، نکته‌ی اول «تبریک مناسبت‌ها» است، خصوصاً حماسه‌ی حضور را، همه‌ی مردمِ عزیزِ ما، ملّتِ سرافرازِ ما، که انقلاب عزّتِ این‌هاست و این انقلاب را خود مردم به حول و قوه‌ی الهی با حضور خودشان در جامعه‌ی جهانی معجزه‌آساء شکل دادند و «نه شرقی و نه غربی» را گفتمان کردند و در کشور عملی ساختند.

مردم ما در انتخاب‌های مختلف بیعتِ مجدد با انقلاب خودشان، با پرچمدار و علمدارِ انقلاب، نایبِ امام زمان ارواحنا فداه، با خونِ شهیدانِ خود انجام دادند.

مردم عزیز ما در بیست و هشتم خرداد به صحنه آمدند و بارِ دیگر حماسه‌ی عظیم خلق کردند و برجستگی جدیدی و ورقِ زرّینی به کتابِ عزّت خودشان در تاریخ اضافه نمودند.

غربی‌ها و دشمنانِ ما هنوز هم سعی دارند این حماسه را کمرنگ کنند و با مطالب سخیفی نمی‌خواهند جهانیان اهمیّتِ این حضور را مورد توجّه قرار بدهند.

مردم ما در شرایطِ کرونایی به صحنه آمدند، مردم ما با گرفتاری‌های معیشتی و اقتصادی که بهانه‌ی بزرگی بود و این رنجشِ بزرگ می‌توانست مانعِ حضورِ مردم باشد، ولی مردم نشان دادند که ایران خانه‌ی خودشان هست، انقلاب خیمه‌ی عزّت و استقلال خودشان هست، ولایت با خون و پوست و گوشت مردم آمیخته است و نمی‌توانند خودشان را از انقلاب و سرنوشت خودشان جدا کنند، و تبلیغاتِ دشمن برای ایجاد یأس و تشویق به عدم حضور و کارشکنی‌هایی که در این مقطع به عمل آمد، گاهی برنامه‌ها تا ساعت نُه و نیم و ده صبح معطل بود و دستگاه‌ها اختلال داشت، حضور چهل و نه درصدی مردم با این وضع، یک حضورِ حماسیِ دشمن‌شکن است، دشمن تلقین می‌کرد که مردم از ده درصد الی سی درصد حضور پیدا خواهند کرد، ولی مردم با حضورِ خودشان مشتِ محکمی به دهانِ دشمنان زدند، حداقل از ده درصدِ عدمِ حضور مربوط به شرایطِ کرونایی بود، صندوق به برخی از بیمارستان‌ها برده نشد و تعللِ بعضی از مسئولین در به راه انداختنِ دستگاه‌ها، همه‌ی این‌ها تأثیر داشت، با این حال حضوری که در همه‌ی انتخابات‌های دنیا، جزوِ برجسته‌ترین‌هاست و الحق و الانصاف مردم ما زمان‌شناس هستند و اغتنامِ فرصت می‌کنند و به موقع در جبهه حضور پیدا می‌کنند و دشمن را مأیوس می‌کنند و خدای متعال را راضی می‌کنند و شهدا را دعاگوی خودشان قرار می‌دهند و همچنان با امامینِ انقلاب بیعتِ عاشقانه دارند.

خدایا! این ملّتِ ما کم نگذاشتند، تو را به اولیاء و انبیاء علیهم السلام قسم می‌دهیم برای این مردم عزیز ما از رحمت و امکانات و عزّت و آنچه لازمه‌ی رشدِ دنیوی و اخروی آن‌هاست، تو برای این مردم کم نگذار که کم نخواهی گذاشت.

انتخاب اصلح در انتخابات سال ۱۴۰۰

نکته‌ی بعد «انتخاب اصلح» بود، الحق و الانصاف انتخابِ آیت الله رئیسی که از یک ویژگی‌هایی برخوردار هستند، هم از نظرِ سیادت، هم از نظرِ معنویت، هم از نظرِ حُسنِ شهرت، و هم از نظرِ مزایای دلی که من از ایشان سراغ دارم، می‌دانم یک عالِمِ فرهیخته‌ی متّصلِ به مبادیِ عالیه است و سیمِ دلِ ایشان با حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین وصل است، و نسبت به مردم تظاهر ندارد، فطرتِ او می‌جوشد که در خدمتِ مردم باشد و دارای کارنامه بود.

لذا من این حضور را به امام زمان ارواحنا فداه و نایب امام زمان ارواحنا فداه، و این انتخاب اصلح را به خودِ مردم عزیزمان، به شهدا، به جبهه‌ی مقاومت، که سیّد عزیزِ ما، اَبَرمردِ عرب، آقا سیّد حسن نصرالله حفظه الله گفتند انتخابِ آقای رئیسی، جوانه زدنِ مجددِ امید برای ایرانی‌ها و مقاومت بود، به مقاومت تبریک عرض می‌کنم، و به خود آیت الله رئیسی هم صمیمانه تبریک عرض می‌کنم.

تبریک به حضرت حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای

نکته‌ی بعدی در این مقطعی که پرچمِ مدیریت اجرایی به دست یک عالم و یک فقیه و یک فرد انقلابی و دارای کارنامه‌ی جهادی سپرده شد، تا فاصله دور نشده است رهبر فرزانه و حکیم ما رئیس قوه را برای قوه قضائیه معیّن کردند و منصوب نمودند.

من این انتصاب را هم به مردم عزیزمان و به برادر بزرگوارمان حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای محسنی اژه‌ای تبریک عرض می‌کنم.

من به مردم عزیزمان عرض می‌کنم چهل و دو سال از عمر انقلاب ما می‌گذرد و انقلاب ما به عمرِ کمال رسیده است، من در این مدّت با حضرت آقای محسنی آشنایی و مراوده دارم و اطمینان می‌دهم که گوهرِ پاکی هستند، پدرِ ایشان صاحب‌دل بودند، خیلی حسینی بودند، خانواده‌ی ایشان خانواده‌ی وابسته به اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین هستند، و خود آقای محسنی تجاربِ باارزشی در جبهه‌های مختلفِ دستگاه قضائی را ذخیره دارند و در مقاطع حساس در فراز و نشیب‌ها، الحق و الانصاف سنگرنشین بودند و سینه سپر کرده‌اند و خودباوری دارند و نسبت به ولایت تعبّد دارند، فضل قضائی و حقوقیِ به روز دارند، لذا ما این انتصاب را انتصابِ مناسب می‌دانیم و تبریک عرض می‌کنیم.

هم از رهبرِ بزرگوار و نورانی‌مان تقدیر و تشکّر می‌کنیم، هم به همکارانِ قضائی و مردم عزیزمان و هم به خودِ برادرِ باکرامتمان حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای اژه‌ای که عنصری بافضل و قاطع و شجاع و همراهِ با رهبری و دلسوزِ مردم هستند صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

باید توقع ما از دولت جدید واقع‌بینانه باشد

در مورد اینکه یک انتخاباتِ حماسی در شرایط خاصِ جهانی و کشوری در ایران برای مفاخر ایران و افتخارات ایران یک صفحه‌ی جدیدی است و همچنین برای دشمنِ ما یک شکست و یک یأس جدیدی است، حال این دولتِ کریمه در ارتباط به پاسخگویی به وفای مردم و به حضور مردم و به غیرت مردم و به ایمانِ مردم، حق این است که باید در قدم اول در مسئله‌ی تأمینِ معیشتِ گرفتارانِ جامعه باید قدم‌های جدّی و مؤثری برداشته بشود، باید گرانی‌ها کنترل بشود، باید در جهش تولید مانند سابق به حول و قوه‌ی خدا که در دستگاه قضائی بی‌تفاوت نبودند، ان شاء الله اینجا هم متناسب با وضعیت، تولید را جهشی پیش می‌برند و برای مسئله‌ی بی‌کاری و تورّم فکر می‌کنند، اما مردمِ عزیز ما می‌دانند و باید بدانند که همه‌ی مشکلات یک روزه قابلِ حل نیست، این رئیس جمهور از متنِ خودِ شماست، احتیاج به حمایتِ شما و نخبگان و دانشمندان و مجربین و اقتصاددان‌ها و هنرمندان و طبقات مختلف شما دارد و یک خانه است، و این بار نمی‌تواند فقط به دوشِ یک فرد باشد و یک فرد نمی‌تواند این بار را حمل کند، همه باید کمک کنیم، ضمناً همه هم باید واقع‌بینانه از رئیس جمهور جدید توقع داشته باشم و به مددهای غیبی بیش از امور ظاهری اتکاء کنیم و دعا کنیم و از نصح و دلسوزی و ارائه‌ی طریق و اعلانِ همکاری مضایقه نکنیم.

توصیه رهبر انقلاب به رئیس جدید قوه قضائیه

توصیه‌ی رهبر عزیزمان به رئیس جدید قوه قضائیه‌ی، که همان مسیرِ روشنِ مبارزه با فساد و ایجاد تحول در قوه قضائیه، رئیس جدید قوه قضائیه ان شاء الله همچنان همان راه رئیس قبلی قوه قضائیه را با اقتدار بیشتر پیش ببرند و امید مردم را ریشه‌دار و محقق بنماید.

جبهه مقاومت

مسئله آخر این است که اثر مقاومت غزه و جبهه مقاومت، این عنصرِ کثیفِ غاصبِ معاندِ کودک‌کشِ اسرائیل، یعنی نتانیاهو را از میان برداشت.

اینکه نتانیاهو به این سرنوشت مبتلا شد، بدانید که از آثار و برکات مقاومت بود.

باش تا صبح دولتش بدمد، که بحمدالله مقاومت در مسیرِ توسعه و تعمیق است و اسرائیل غاصب و همه‌ی دشمنانِ بشریت و استکبارِ عالمی که حامیِ این رژیم هستند، همه در مسیرِ افول و آب شدن هستند؛ به امیدِ آن روز.

دعا

خدایا! تو را به محمد و آل محمد علیهم السلام و به عصمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها سوگند می‌دهم امام زمان ارواحنا فداه را برسان.

خدایا! سلام و ارادت و اعلانِ آمادگی ما برای تبعیّت از اوامر ایشان در نجات جهان را به محضر ایشان ابلاغ بفرما.

خدایا! سایه‌ی پُربرکتِ نایب نورانی آن بزرگوار، سکّاندارِ کشتی انقلاب، پرچمدارِ نهضتِ مستضعفان در غیبت امام زمان ارواحنا فداه، رهبرِ فرزانه‌ی ما را با اقتدار و عزّت و کفایت و کرامت، تا ظهورِ امام زمان ارواحنا فداه مستدام بدار.

خدایا! این مرد بزرگ را نصرت بفرما و کشتی انقلاب را با هدایت ایشان و با تأییدات غیبی به ساحل ظهور برسان.

خدایا! رئیس جمهورِ منتخبِ مؤمنِ جهادی ما را، و دو قوه‌ی دیگر که هر دو انقلابی هستند، خدایا! در کنارِ هم برای رفع مشکلات کشور و مردم و مقاومت و مستضعفان جهان یاری بفرما.

خدایا! آنچه موجب رکود و توقف می‌شود و مانع رشد است را به منّتِ خودت از مسیرِ حرکتِ انقلاب ما و این عزیزانِ ما مرتفع بفرما.

خدایا! عاقبت امر ما را با مهر شهادت مزیّن بفرما.

غفرالله لنا و لکم

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸

[۲] سوره مبارکه اعراف، آیه ۱۴۲ (وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِینَ لَیْلَهً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَهً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ)

[۳] مسند احمد بن حنبل، ج۱، ص۲۷۷، ج۳، ص۴۱۷؛ صحیح البخاری، ج۵، ص۱۲۹؛ سنن ترمذی، ج۵، ص۶۳۸؛ کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۸، ص۱۰۷؛ باقلانی، کتاب تمهید الاوائل و تلخیص الدلائل، ص۴۵۷؛ قاضی عبدالجبار بن احمد، المغنی، ج۱۰، قسم ۱، ص۱۵۸؛ خطیب بغدادی، تاریخ بغدادی، ج۴، ص۴۶۵؛ فخر رازی، البراهین در علم کلام، ج۲، ص۲۵۷؛ تفتازانی، شرح المقاصد، ج۵، ص۲۹۶