عناوین

پیام جمعه – آبان ۱۳۹۹

Share on print
چاپ
Share on email
ارسال

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْللْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ‏».

مقدّمه

امام حسن عسگری صلوات الله علیه فرمودند: «أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ فِی دِینِکُمْ وَ اَلاِجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ اَلْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَهِ إِلَى مَنِ اِئْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ وَ طُولِ اَلسُّجُودِ وَ حُسْنِ اَلْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ»[۲].

ایامِ نورانی ربیع المولود را به امّتِ بزرگوارمان، به امام زمان روحی فداه، به نایب شایسته‌ی آن بزرگوار، رهبرِ نورانی‌مان تهنیت و تبریک عرض می‌کنم.

خداوند علی حکیم این ماه را محلِ تجلّیِ خورشیدِ وجود نازنین حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و احیاءگرِ حدیث و روایت، بنیانگذار انقلاب فقهی کلامی عرفانی و علوم ریاضی و رشته‌های تخصصی، مؤسس حوزه و دانشگاه، کشّاف حقائق حضرت امام جعفر صادق صلوات الله علیه قرار داده است، از این جهت می‌توان گفت خدای متعال بر سرِ سفره‌ی ماه ربیع خوراک همه بشریت را تا روز قیامت گسترده است، این سفره و این مائده مائده‌ای است که برای همه‌ی نسل‌ها تغذیه می‌کند و منشأ حیات معنوی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی است، خدای متعال اینطور منظور فرموده است.

لذا یک نکته راجع به وجود نازنین حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم عرض می‌کنم که خدای متعال در مورد او فرمود: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعالَمِینَ»[۳]، حبیب من! تو را رحمه للعالمین فرستادم، تعبیر هم تعبیرِ لطیفی است، «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعالَمِینَ»، ما تو را نفرستادیم مگر که برای عالمین رحمت باشی. یعنی وجود مبارک حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم منحصراً جلوه‌ی رحمتِ خدای متعال است، اگر جنگ‌هایی بر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم تحمیل شد و بیش از هشتاد جبهه را اداره کردند و آتشِ ظلم و شرک و فساد و نفاق را سرکوب کردند، خودِ این موضوع رحمتی برای عالمیان بود، زدودنِ میکروب‌ها، ریشه‌کن کردنِ ویروس‌ها رحمت است، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم درّندگان را از مسیرِ هدایت بشر برمی‌داشتند، و از این جهت جنگِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم رحمت است، جهادِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دلسوزی برای بشریّت است، احکام جزایی هم که در اسلام آمده است خطوطِ قرمزی است که مسلمان‌ها یقین دارند، وگرنه باید در اسلامِ خود تجدید نظر کنند، ما در اسلام حدود داریم، حدود الهی، حدّ قتل داریم، قطع ید داریم، و گاهی احکامِ سختی است، خدای متعال گروه‌هایی را بعنوانِ کسانی که با خدای متعال جنگ دارند معرّفی کرده است، و برای این‌ها مجازات‌های سختی مقرر فرموده است.

یک گروه کسانی هستند که امنیت جامعه اسلامی را برهم می‌زنند، «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ یُقَتَّلُوا»[۴]، جزای کسانی که با خدای متعال جنگ دارند، با رهبریِ الهی معارضه دارند، برای این‌ها مجازات «قتل» است.

روایات ما که ترجمان وحی الهی هستند، «محارب» کسی است که اسلحه بدست می‌گیرد و امنیت را بهم می‌زند، پس کسانی که به ناامنیِ جامعه دامن می‌زنند و خشن هستند، با این‌ها باید با خشونت برخورد کرد، «فَإِنَّ الشَّرَّ لَا یَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّرُّ»[۵]، کسی که منطق ندارد، جز اینکه با سلاحی متناسبِ با خودِ او برخورد بشود، راهِ دیگری وجود ندارد.

این استکبار جهانی به هیچ قانونی پایبند نیست، هیچ تعهد و امضایی برای او اعتبار ندارد، و هویتِ این‌ها زورگویی و گردن‌کلفتی و باج‌گیری است، و امام این‌ها را خوب می‌شناختند، و مردم هم امام را باور کرده بودند و خوب می‌شناختند، لذا رابطه‌ی با امریکا را رابطه‌ی گوسفند با گرگ معرّفی می‌کردند.

طیّ این چهل سال کسانی که عواملِ آن‌ها در داخل هستند، تربیت شده‌ی آن‌ها هستند و فکرشان ساخته و پرداخته‌ی دانشگاه‌های غرب است، و ذوب در جهان لیبرال و سکولار هستند، این‌ها مدام تبلیغات کردند که تا چه زمانی باید مرگ بر امریکا بگوییم؟ بیاییم و با این‌ها سازش کنیم.

امروز هم بر بوقِ سازش می‌دمند، اگر مؤمن باشند حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «لاََ یُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَیْنِ»[۶]، مؤمن از یک سوراخ دو مرتبه گزیده نمی‌شود.

حضرت آقا اطال الله عمره الشّریف برای اینکه این تبلیغات و این فضاسازی روانی در اوضاعِ سختِ اقتصادی، که این تحریفِ انقلاب و تحریفِ دین بود، برای اینکه عملاً نشان بدهند که این‌ها اهلِ منطق نیستند، این‌ها به هیچ قانونی احترام نمی‌گذارند، اجازه دادند مذاکره‌ای واقع شد. ولی نتیجه‌اش را هم در زمانِ دموکرات‌ها و هم در زمانِ این رئیس جمهور شرور، ملّتِ ایران این را لمس کرد.

لذا کسانی که با امنیتِ بشر ناسازگاری دارند، به نظمِ عمومی انسان‌ها روی خوش نشان نمی‌دهند، این‌ها دشمنانِ خدای متعال هستند، دشمنانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هستند، و دشمنانِ بندگانِ خدا هستند. چون خشن هستند راهِ دیگری بجز خشونت وجود ندارد که ما نامِ آن را مقاومت می‌گذاریم، مقاومت راهِ تجربه‌شده‌ی تاریخِ پاکانِ عالَم است که انبیاء علیهم السلام، اوصیاء انبیاء علیهم السلام، صلحا در سنگرِ مجاهدت همواره دشمنانِ بشریت را زیر نظر داشتند و با آن‌ها با قدرت و صلابت برخورد می‌کردند.

و خدای متعال در این آیه کریمه آخر سوره مبارکه فتح فرمودند که «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ»[۷]، این جزوِ محکمات است، هر حدیثی، هر نقلِ تاریخی با این آیه هماهنگی نداشته باشد ملّتِ اسلام آن را قبول نمی‌کند، «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ».

 مسئولینِ ما باید به مردمِ خود احترام بگذارند و به تعبیرِ سوره مبارکه مائده فرمود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ»[۸]، خدای متعال از یک جریان سکولار خبر می‌دهد که غدیر را نمی‌پذیرند، حکومتی را که خدای متعال امضاء کرده باشد، زیرِ بارِ آن نمی‌روند، و این‌ها ارتدادِ سیاسی دارند، فرمود: ای مؤمنین! اگر کسانی در میان شما زیر پرچم رهبری الهی نروند باکی نیست، این مطاع مشتری پیدا خواهد کرد، خدای متعال در آینده ملّت و جمعیتی را می‌آورد که این‌ها دارای برجستگی‌هایی هستند، اولین جلوه‌ی باعظمتِ این‌ها این است که این‌ها دل به خدای متعال داده‌اند نه دل به شرق و غرب، این‌ها از کاخ‌ها و قصرها حساب نمی‌برند، روزی خود را به دستِ کدخداها نمی‌دانند، «یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ»، خدای متعال این‌ها را دوست دارد.

خدای متعال چه کسانی را دوست دارد؟ «قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ»[۹]، بگو حبیب من! پیامبر من! اگر راست می‌گویید که شما دل به خدای متعال داده‌اید، شما عاشقِ خدا هستید، نشانه‌ی کسی که خدای متعال را دوست می‌دارد این است که از خلیفه خدا، از نماینده خدا تبعیّت کند.

رهبری معصوم، و در زمان غیبت رهبریِ عادل عالم، این نماینده خداست، تبعیت از او تبعیت از شخص نیست، تبعیت از جریانِ توحید است.

این‌ها ولایتمدار هستند، این‌ها خداگرا هستند، از این جهت به تبعیّت از خطِ دین استقامت می‌ورزند، این‌ها خدای متعال را دوست می‌دارند.

«وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ»[۱۰]، کسانی که مؤمن هستند دلشان مالامال از محبّتِ خدای متعال است، برای غیرخدا در خانه خدا جایی خالی نمی‌گذارند تا شیاطین به این دل نفوذ کنند.

این دومین مدالی است که خدای متعال به این جبهه‌ای می‌دهد.

سوم این است که با مؤمنین انعطاف دارند، رأفت دارند، رحمت دارند، عاطفه دارند، دلسوزی دارند، خیرخواهی دارند، نرمش دارند، با داخلی‌ها، با مؤمنین، «أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ» اما در برابر جبهه دشمن نفوذناپذیر هستند، شکست ناپذیر هستند، با اقتدار، با صلابت، با قاطعیت برخورد می‌کنند.

امتِ ما امتِ محمدی است، امتِ دینی است، امتِ ولایی است، امتِ علوی است، امتِ اهل بیتی است، قرآن کریم این شاخصه‌ها را برای این امت مشخص فرموده است، و این‌ها با این آرم‌ها «مؤمن و مسلمان» شناخته می‌شوند، و هرگز بیگانه را دوست نمی‌گیرند، اسرارِ خود را در اختیارِ آن‌ها نمی‌گذارند.

این نکته‌ای است که وجود نازنین حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم جنگشان هم رحمت بود، احکام جزایی هم که با سلب کنندگانِ آرامش در داخل و خارج، با فتنه‌گران و آشوب طلبان، با ارازل و اوباش، با کسانی که به نوامیس مردم تعرّض می‌کنند، احکام جزایی اسلام احکامِ بازدارنده است، ولی هیچ کدام از این‌ها از روی انتقام‌جویی نیست، بلکه جراحی است که طبیب در بدنِ مریض انجام می‌دهد، داروهای سخت است، پرهیزهای سنگینی است که اطباء برای بیماری‌های خاص اعمال می‌کنند، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هم پیامبر رحمت هستند، حتّی برای کسانی که هنجارها را می‌شکنند هم خیرخواه هستند، این‌ها را با این احکامِ غلاظ و شداد معالجه می‌کند و به جامعه هم آرامش نثار می‌کند، این رحمه للعالمین است.

وجود مبارک امام جعفر صادق صلوات الله علیه به گردنِ همه‌ی دانشگاه‌های عالَم حق دارند. این جابر بن حیان است که در مکتب امام جعفر صادق سلام الله علیه درس آموخته است و کتابِ هزار صفحه‌ای دارد، و سیصد رساله در شیمی دارد، و در مسائلِ جغرافیا، در مسائلِ علومِ دانشگاهی، اولین کسی که این در را باز کرد امام جعفر صادق علیه الصلاه و السلام بودند.

اما مطلب دیگری که در این ایام تناسب دارد که به قلب نورانی مردم عزیزمان، مردم مبتلا به ویروسی که… در این روزها باید همه تضرّع داشته باشیم، باید همه از مشکلاتی که خودمان باید در پرونده‌ی خود بررسی کنیم توبه کنیم، و مطمئن باشیم که توبه مشکلات ما را به اذن الهی برطرف می‌کند. «دَوآؤُکـمُ الإِسْتِغْفارُ»[۱۱]، هم در قرآن کریم آمده است که اگر شما اهلِ استغفار باشید خدای متعال زندگی شما را آباد می‌کند، «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً * یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً»[۱۲].

در این ایامِ نورانی ما با شهادت یازدهمین اختر برج امامت حضرت ابامحمد امام حسن عسکری علیه الصلاه و السلام و آغاز ولایت حضرت حجت بن الحسن المهدی ارواحنا فداه مصادف هستیم.

وعده‌ی خدا تخلف ناپذیر است، خدای متعال فرموده است: «هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ»[۱۳]، خدای متعال رسول خود را با بیّنات فرستاده است، و وعده داده است که دینِ او را جهانگیر کند.

دین توحید آمده است که بساط شرک را، بساط ظلم را برچیند، و صاحب پرچم شرک‌زدا و کفرزدا و ظلم‌ستیز که «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا»[۱۴] آقا پرچم را از پدرِ بزرگوارشان امام حسن عسکری صلوات الله علیه تحویل گرفته‌اند، لذا روز نهم ربیع فصلِ جدیدی در زندگی بشر است، خدای متعال از آن روز فراخوان کرده است تا بشریت قیام کند و در جبهه‌ها دوره ببیند تا در رکابِ این عدل‌گستر و دادگستر، جهان را از وجود نحس ظالمین و آدم‌کش‌ها و غارتگرها و مفسدین و منافقین پاک سازد.

روز نهم ربیع را بزرگ بداریم، روز نهم ربیع را برای خودمان روز معرفه الحجّه قرار بدهیم، استغاثه به امام عصر ارواحنا فداه داشته باشیم، و نسبت به بقاء و استمرارِ این ویروس شکوه کنیم، و خودمان را برای جانفشانی در زیر لواء آن بزرگوار برای ویران کردنِ کاخ‌های ظلم و ستم و نجاتِ مستضعفان و مظلومانِ عالَم، باید در به دری‌ها را تحمّل کنیم، باید مشقّت‌ها را تحمّل کنیم، باید صبر و استقامت داشته باشیم، باید شبکه‌ی جهانی مقاومت را توسعه بدهیم، و مطمئن باشیم که این انقلابِ ما مقدّمه‌ی ظهورِ امام زمان روحی فداه است، و آنچه را که دیدیم، آنچه را که دنیا فکر می‌کرد نشدنی است، انقلاب محال‌ها را ممکن کرد، جنگ هشت ساله‌ی جهانی را با پیروزی پشت سر گذاشت، موانعی که اگر در هر کشورِ دیگری بود آن کشور را نابود کرده بود، اینجا همه‌ی تهدیدها برای ما فرصت شده است، با امید تمام، با انرژی هرچه تمام‌تر، این پرچم ولایتی را که امام حسن عسکری علیه الصلاه و السلام فرمودند: «أمّا مَن کانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدینِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِیعا لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن یُقَلِّدُوهُ»[۱۵]، این زنجیرِ تبعیّت که فوقِ اطاعت است، دل دادن به نایب امام زمان روحی فداه را به گردنمان بیندازیم، و این تجربه‌ی موفقی که در این چهل سال در مقابله‌ی با خطراتِ جدّی، موفقیت‌ها و پیروزی‌ها و پیشرفت‌ها و معنویت‌ها و اعتکاف‌ها و دعای عرفه‌ها… هم در جبهه‌ی علم، هم در جبهه‌ی دفاع، هم در جبهه‌ی معنویت پیروزی‌هایی که فکر نمی‌شد بدست آوردیم. «اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخِیهِ»[۱۶]، حال که اینطور است به دنبالِ صاحبِ اصلی بروید و ان شاء الله این پرچم به دستِ صاحبِ اصلیِ خود سپرده شود.

دعا

نَسئَلُک و نَدعُوک باسمکَ العظیم الاعظم اِلَهَنا یَا حَمِیدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ یَا عَالِی بِحَقِّ عَلِیٍّ یَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَهَ یَا مُحْسِنُ بِحَقِّ الْحَسَنِ یَا قَدیمَ الإحسان بِحَقّ الحُسَین علیه السلام

خدایا! امام زمان ارواحنا فداه را برسان.

خدایا! سلام و ارادتِ ما را، و اعلانِ بیعت و آمادگی ما را به حضور آن مسافر عزیز برسان.

خدایا! سایه پُربرکت نایب امام زمان روحی فداه، رهبرِ صابر و حکیم و مهربانِ ما را تا ظهور حضرت و در کنارِ آن بزرگوار مستدام بدار.

خدایا! ملّتِ عزیزِ ما را از این ویروسِ فقر، تبعیض، فاصله طبقانی، بی‌مهری و سوء مدیریت بعضی از مسئولین نجات عنایت بفرما.

خدایا! به زندگی‌ها گشایش عطاء بفرما.

خدایا! تو را به حق اولیاء و انبیاء خودت قسم می‌دهیم نسل جوان ما را از عذوبت و بی‌کاری و سرگردانی نجات بده.

خدایا! به ما سلامتی و امنیت داده‌ای، توفیقِ شکرِ آن‌ها را هم به ما مرحمت بفرما.

غفرالله لنا و لکم

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸

[۲] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام، جلد ۷۵، صفحه ۳۷۲ (وَ قَالَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ لِشِیعَتِهِ : أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ فِی دِینِکُمْ وَ اَلاِجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ اَلْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَهِ إِلَى مَنِ اِئْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ وَ طُولِ اَلسُّجُودِ وَ حُسْنِ اَلْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ صَلُّوا فِی عَشَائِرِهِمْ وَ اِشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ فَإِنَّ اَلرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذَا وَرِعَ فِی دِینِهِ وَ صَدَقَ فِی حَدِیثِهِ وَ أَدَّى اَلْأَمَانَهَ وَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ اَلنَّاسِ قِیلَ هَذَا شِیعِیٌّ فَیَسُرُّنِی ذَلِکَ اِتَّقُوا اَللَّهَ وَ کُونُوا زَیْناً وَ لاَ تَکُونُوا شَیْناً جَرُّوا إِلَیْنَا کُلَّ مَوَدَّهٍ وَ اِدْفَعُوا عَنَّا کُلَّ قَبِیحٍ فَإِنَّهُ مَا قِیلَ فِینَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِیلَ فِینَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ کَذَلِکَ لَنَا حَقٌّ فِی کِتَابِ اَللَّهِ وَ قَرَابَهٌ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ وَ تَطْهِیرٌ مِنَ اَللَّهِ لاَ یَدَّعِیهِ أَحَدٌ غَیْرُنَا إِلاَّ کَذَّابٌ أَکْثِرُوا ذِکْرَ اَللَّهِ وَ ذِکْرَ اَلْمَوْتِ وَ تِلاَوَهَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلصَّلاَهَ عَلَى اَلنَّبِیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَإِنَّ اَلصَّلاَهَ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ اِحْفَظُوا مَا وَصَّیْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اَللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمُ اَلسَّلاَمَ.)

[۳] سوره مبارکه انبیاء، آیه ۷

[۴] سوره مبارکه مائده، آیه ۳۳ (إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا ۖ وَلَهُمْ فِی الْآخِرَهِ عَذَابٌ عَظِیمٌ)

[۵] نهج البلاغه، حکمت ۳۰۶

[۶] اصول کافی، جلد ۵، صفحه ۵۹۷

[۷] سوره مبارکه فتح، آیه ۲۹ (مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاهِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَهً وَأَجْرًا عَظِیمًا)

[۸] سوره مبارکه مائده، آیه ۵۴ (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ)

[۹] سوره مبارکه آل عمران، آیه ۳۱ (قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ)

[۱۰] سوره مبارکه بقره، آیه ۱۶۵ (وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ ۗ وَلَوْ یَرَى الَّذِینَ ظَلَمُوا إِذْ یَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّهَ لِلَّهِ جَمِیعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعَذَابِ)

[۱۱] مستدرک‌الوسائل، جلد ۱۱، صفحه ۳۳۳ (أَلا أُخْبِرُکمْ [أُنَبؤُکمْ] بِدآئِکمْ مِنْ دَوآئِکمْ؟ دَآؤُکـمُ الذنُـوبُ، وَ دَوآؤُکـمُ الإِسْتِغْفارُ)

[۱۲] سوره مبارکه نوح، آیات ۱۰ و ۱۱

[۱۳] سوره مبارکه توبه، آیه ۳۳ (هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ)

[۱۴] کمال الدین و تمام النعمه، جلد ‏۲، صفحه ۳۷۷

[۱۵] الاحتجاج، جلد ۲، صفحه ۵۱۰

[۱۶] سوره مبارکه یوسف، آیه ۸۷ (یَا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ)